Europese Commissie zet meer in op promotie plantaardig voedsel
De Europese Commissie gaat de tientallen miljoenen euro's die het jaarlijks besteedt aan de promotie van landbouwproducten meer inzetten op de promotie van plantaardige producten.

Het voornemen staat in het nieuwe werkprogramma van het promotieprogramma voor Europese landbouwproducten in 2022. Tot nu toe werd een groot deel van het budget gebruikt voor reclamecampagnes om de consumptie van vlees en zuivelproducten te stimuleren.
Deze campagnes kwamen de Europese Unie al een aantal jaar op kritiek te staan van dierenwelzijns-, milieu- en gezondheidsorganisaties. Voor volgend jaar wil commissie daarom meer gelden besteden aan de promotie van een plantaardig dieet.
Strijd tegen kanker
De beleidswijziging is mede ingegeven door de Europese strijd tegen kanker. Daarbij moet er meer reclame worden gemaakt voor groente en fruit en minder voor rood en verwerkt vlees en andere voedingsmiddelen die gekoppeld zijn aan kankerrisico's, zoals alcoholische dranken.
Het is nog niet zeker dat de commissie helemaal stopt met de promotie van vlees en zuivel. Dat is afhankelijk van de nog onbekende criteria waaraan aanvragen voor subsidies straks moeten voldoen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners




Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland EG 100-300 (MAA) #690745
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 313 Vario S4 Profi Marge !!!
2017, P.O.A.
-
Lemken Vari-Opal 7 (BIE) #676648
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere X948 zitmaaier (HIL) #31306
Gebruikt, € 19.872
Vacatures
Redacteur Business & Markten
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Docent Mobiele werktuigen (0,8 - 1,0 fte)
Firda - Heerenveen
Vertegenwoordiger M/V
KI Kampen - Dalfsen, Nederland
Administratief medewerker akker-, land- of tuinbouw
Wageningen University & Research - Wageningen
Weer
-
Donderdag19° / 13°60 %
-
Vrijdag18° / 12°90 %
-
Zaterdag17° / 10°80 %