Europese+Commissie+zet+meer+in+op+promotie+plantaardig+voedsel
Nieuws
© Twan Wiermans

Europese Commissie zet meer in op promotie plantaardig voedsel

De Europese Commissie gaat de tientallen miljoenen euro's die het jaarlijks besteedt aan de promotie van landbouwproducten meer inzetten op de promotie van plantaardige producten.

Het voornemen staat in het nieuwe werkprogramma van het promotieprogramma voor Europese landbouwproducten in 2022. Tot nu toe werd een groot deel van het budget gebruikt voor reclamecampagnes om de consumptie van vlees en zuivelproducten te stimuleren.


Deze campagnes kwamen de Europese Unie al een aantal jaar op kritiek te staan van dierenwelzijns-, milieu- en gezondheidsorganisaties. Voor volgend jaar wil commissie daarom meer gelden besteden aan de promotie van een plantaardig dieet.


Strijd tegen kanker

De beleidswijziging is mede ingegeven door de Europese strijd tegen kanker. Daarbij moet er meer reclame worden gemaakt voor groente en fruit en minder voor rood en verwerkt vlees en andere voedingsmiddelen die gekoppeld zijn aan kankerrisico's, zoals alcoholische dranken.

Het is nog niet zeker dat de commissie helemaal stopt met de promotie van vlees en zuivel. Dat is afhankelijk van de nog onbekende criteria waaraan aanvragen voor subsidies straks moeten voldoen.

Weer

  • Dinsdag
    4° / -1°
    10 %
  • Woensdag
    5° / 1°
    10 %
  • Donderdag
    8° / 4°
    70 %
Meer weer