Consument kan herkomst melk checken op Mijn Boerderij

Zuivelmerk Mijn Melk, een dochteronderneming van Lely, is deze maand gestart met het platform Mijn Boerderij. Daar kan de consument alle informatie terugvinden over de melk, bijvoorbeeld van welke koe deze komt en hoe het transport heeft plaatsgevonden.

Consument+kan+herkomst+melk+checken+op+Mijn+Boerderij
© Eigen Foto

Onder het merk Mijn Melk wordt zuivel verkocht die afkomstig is van de vier melkveehouders die melk maken met de minizuivelfabriek Lely Orbiter. Met dit systeem is het mogelijk op de boerderij melk, yoghurt en room te produceren. In 2021 kwam Reijer Rotgans in het Noord-Hollandse Hippolytushoef er als vierde bedrijf bij die met dit systeem zuivel produceert. Andere boeren die meedoen aan dit concept zijn Guus van Roessel in het Brabantse Udenhout, de familie Oostdam in het Zuid-Hollandse Bodegraven en Kees Schutte in het Twentse Agelo.

Mijn Melk wordt onder meer verkocht bij Albert Heijn. Het bedrijf wil aansluiten bij een trend dat consumenten steeds bewuster kopen en transparantie eisen van organisaties op het gebied van herkomst, samenstelling en productieomstandigheden. 'Binnen de zuivelindustrie leeft al langer de wens om de productieketen korter en inzichtelijker te maken, maar zo ver zijn de grotere coöperaties nog niet', stelt hoofd processing Sergio Ooijens van Mijn Melk in een persverklaring.

'Wij zijn trots op onze processen en producten', vervolgt Ooijens. 'We hebben een heleboel data beschikbaar omdat onze boeren gebruikmaken van onder andere melkrobots die meten wanneer de koe gemolken is en wat de waardes van de melk zijn. Tegelijkertijd weten we dat consumenten behoefte hebben aan openheid. Dus waarom zouden we informatie die we hebben niet op een begrijpelijke manier inzichtelijk maken?'

De zuivelindustrie droomt er volgens Ooijens al langer van om de keten korter en inzichtelijker te maken. 'Maar voor de grotere melkproducenten lijkt dat stadium nog ver weg. Wij maken het vandaag waar. We zijn er trots op dat we ons productieproces tot in detail inzichtelijk hebben kunnen maken. De zuivelindustrie krijgt veel negatieve aandacht, maar hiermee willen wij een stap in de richting zetten van de consument.'

Met de start van het traceerplatform Mijn Boerderij introduceert Mijn Melk ook een nieuw design; de boer en de koe zijn terug te zien op de verpakking. Op de sluitzegel is zichtbaar wanneer de koeien zijn gemolken en wanneer de melk de fles in is gegaan. Via een QR-code op de verpakking kan de consument verdere gegevens op Mijn Boerderij bekijken.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer