Schiphol benadert boeren voor stikstofrechten Lelystad Airport
Schiphol Group heeft boeren uitgekocht om extra stikstofruimte te krijgen voor Lelystad Airport. Dat bevestigt een woordvoerder van de luchthavenuitbater na eerdere berichtgeving door NRC en de Volkskrant. De beoogde luchthaven in Flevoland kreeg nog geen natuurvergunning, omdat de berekeningen over de uitstoot van stikstof door vliegtuigen niet klopten.
Eerder meldde EenVandaag al dat Schiphol zelf ook op zoek is naar boeren die zich willen laten uitkopen. De luchthaven heeft ook een natuurvergunning nodig en was op zoek naar boeren in de provincies Noord-Holland en Utrecht om stikstofruimte te verwerven.
Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen, is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht krijgen bij de uitkoop van boeren en andere bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie binnen het beleid.
Schiphol zei eerder nog voorstander te zijn van zo'n gecoördineerde aanpak vanuit de overheid. Het kabinet wil de plannen in 2023 uitwerken en Schiphol zei dan te kijken 'wat dit precies betekent voor onze stikstofopgave en ons initiatief om veehouders te benaderen'. Tot er meer duidelijkheid is wil de luchthavenuitbater blijven werken aan 'maatregelen voor de aanvraag van een natuurvergunning, volgens het huidige beleid'.
Meerdere boeren uitgekocht
Een woordvoerder van de Schiphol Group heeft bevestigd dat de luchthavenuitbater al meerdere boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor luchthaven Schiphol en Lelystad Airport. Het gaat volgens de woordvoerder om een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Voor Lelystad Airport draait het om een aantal veehouders rond het Naardermeer en op de Veluwe. Details over hoeveel veehouders, geld en stikstofruimte er met die uitkoopregelingen zijn gemoeid, worden niet gemeld door Schiphol dat bezig is natuurvergunningen te verkrijgen.
Capaciteitsuitbreiding
De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol te maken, stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatst tijd flink afgenomen.
Ook Lelystad Airport omstreden stikstofmarkt op: vliegveld is op zoek naar boeren voor opkoop.https://t.co/yR93kxey5c
— EenVandaag (@EenVandaag) December 5, 2022
De bedoeling is, als Lelystad opengaat, dat er jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal tienduizend vluchten gaan.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Kuhn GF 17002 T GII
2014, P.O.A.
-

John Deere 6215R trekker (BIE) #26049
Gebruikt, P.O.A.
-

Gianni Ferrari Turbo 4 Fifty
2017, P.O.A.
-

John Deere 4066R Comp Trekker (HIL) #30630
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
-
Maandag11° / 7°95 %
-
Dinsdag13° / 6°85 %
-
Woensdag13° / 8°20 %
















