Lucht+klaart+op+voor+droneverkeer+rond+Lelystad
Achtergrond
© Persbureau Noordoost

Lucht klaart op voor droneverkeer rond Lelystad

Even leek het er eind vorig jaar op dat Flevolandse boeren met ambities op het gebied van precisielandbouw de inzet van drones vanaf 2020 grotendeels konden vergeten. Met de uitbreiding van Lelystad Airport wordt voor de vliegveiligheid het overig luchtverkeer rond het vliegveld vergaand aan banden gelegd.

Steeds meer boeren kunnen haast niet meer zonder de inzet van drones. De tijdelijke ogen in de lucht zijn voor veel activiteiten in het kader van precisielandbouw geen luxe meer, maar onlosmakelijk verbonden aan hun bedrijfsvoering.

Naast gps is het maken van luchtopnamen met een drone een goede ondersteuning in het streven naar betere opbrengsten met minder inzet van gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen en tegen lagere kosten.

45 meter hoog

Met de uitbreiding tot chartervliegveld, vooralsnog voorzien in 2020, wordt net als rond Schiphol, Rotterdam en Eindhoven het vliegen in het luchtruim eromheen beperkt tot 45 meter hoogte. Dat botst met het agrarisch droneverkeer in Flevoland.

'Dronepiloten die vliegen in opdracht van agrariërs werken doorgaans op circa 115 meter hoogte. Daar zijn onze camera's op afgesteld', vertelt Peter Holster van Akkeranalyse uit Marknesse.

Als professioneel piloot maakt Holster met zijn bedrijf tijdens het groeiseizoen jaarlijks vele tientallen vluchten voor boeren in Flevoland en delen van Friesland en Overijssel. Landelijk werden vorig jaar zo'n 2.500 professionele vluchten uitgevoerd boven landbouwgrond.

Meer opbrengst bij lagere input
Zes vluchten lieten akkerbouwers Daniël en Niels Scholtens in Luttelgeest vorig jaar uitvoeren boven hun aardappelperceel van 21 hectare. Onder de drone hing onder andere een warmtebeeldcamera. 'We zoeken een hogere opbrengst en grondverbetering met minder input', legt Niels Scholtens uit. De drone is een experiment. 'We zitten nog in het stadium van data verzamelen. Het vergt meerdere jaren om een goede analyse te kunnen maken.' Het beeld van de camera wordt gecombineerd met bodemmonsters en opbrengstmeting vanaf de aardappelrooier. Doel is verschillen boven water te krijgen en meer plaatsspecifiek bemesten. Of het uit kan weet Scholtens nog niet. 'Drone vliegen is niet gratis. Maar we hebben grote percelen zodat het efficiënt gebeurt.'


Holster maakt zich inmiddels niet meer zo'n zorgen over de mogelijkheden van droneverkeer, ook als Lelystad Airport is opgeschaald voor chartervluchten. In een overleg tussen LTO Noord, de dronepiloten en Luchtverkeersleiding Nederland (LVN) is volgens hem de lucht grotendeels geklaard.

'Ze kunnen niet om ons heen. De agrarische sector is niet zomaar aangewezen als economische topsector. In het gebied waar de beperkingen zouden gelden, staan trouwens ook windmolens van 200 meter hoog. Er is een grijs gebied tussen de beperking tot 45 meter en die 200 meter.'

Beter beperktingsbeleid

Beleidsadviseur Ard Mooij van LTO Noord regio West denkt ook dat de voorziene problemen oplosbaar zijn. 'Er zijn nog aanpassingen mogelijk. Het beperkingsbeleid met een vlieghoogte tot 45 meter is gedateerd, niet toegespitst op de huidige dronerevolutie.'

Mooij denkt dat het overleg van deze week goede uitgangspunten opleverde. Zo moeten de beperkingszones nog worden ingetekend. 'Er is ruimte voor finetuning, zodat je de zones zo klein mogelijk kunt maken zonder dat de veiligheid in gevaar komt.'

Dronepiloot Holster ziet wel wat in een registratieregeling waarbij professionele vliegers een 'eigen' stukje luchtruim krijgen toegewezen. 'Via contact met de luchtverkeersleiding kunnen we zo nodig alles direct stilleggen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    7° / 2°
    10 %
  • Vrijdag
    5° / 2°
    20 %
  • Zaterdag
    7° / 2°
    50 %
Meer weer