FloraHolland gaat klanten beter doorlichten

Bloemenveiling Royal FloraHolland gaat klanten beter doorlichten op hun betrouwbaarheid. Door de internationalisering en digitalisering van de markt is dat nodig.

FloraHolland+gaat+klanten+beter+doorlichten
© FloraHolland

Om kopers duidelijker in beeld te krijgen, wil de veiling een soort systeem hanteren als Know Your Customer. Banken maken hiervan gebruik om onder andere witwassen tegen te gaan. Nieuwe kopers krijgen te maken met een veel beter aanvraagformulier op de website van FloraHolland. 'Klanten kunnen dan alleen voor FloraHolland kiezen als ze aan de voorwaarden voldoen', stelt Steven van Schilfgaarde, algemeen directeur van de bloemenveiling.


'Wij willen alleen zaken doen met integere en betrouwbare klanten en voorkomen dat we te maken krijgen met mensen of organisaties die niet in de sierteelt thuis horen', geef Van Schilfgaarde aan. Het moet volgens hem klip en klaar zijn dat de klant solvabel is en de bloemenveiling verzekerd is van betaling. 'Dan zijn namelijk onze kwekers dat ook. Die moeten op ons kunnen rekenen.'


Aan de 'voordeur'

De heldere selectie aan de 'voordeur', zoals de directeur het noemt, moet de klantacceptatie ook sneller laten verlopen. Een inschrijving duurde in het verleden soms maanden, zeker in geval van een buitenlandse klant. Bij het doorlichten werkt FloraHolland samen met een gespecialiseerd internationaal bureau.

De nieuwe methode van klantacceptatie gaat ook voor bestaande kopers gelden. FloraHolland is een van de partners in het programma Weerbare Sierteeltsector dat probeert de onderwereld buiten de sector te houden. De veiling had vorig jaar ruim 2.400 kopers.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer