FloraHolland+helpt+teler+bij+quality+index
Nieuws
© Johan Wissink

FloraHolland helpt teler bij quality index

Royal FloraHolland gaat vanaf halverwege oktober telers begeleiden om hun score in de quality index (QI) te verbeteren. De hulp is onderdeel van het vernieuwde kwaliteitsbeleid van de bloemenveiling.

Op 18 oktober gaat een periode van 62 weken in die duurt tot 1 januari 2023. Vanaf die laatste datum is FloraHolland van plan om producten van telers die een C-score in de QI hebben, achteraan de veilgroep te veilen.

Om te voorkomen dat telers deze sanctie krijgen opgelegd, gaat FloraHolland hen helpen hun productinformatie op te krikken. 'We willen graag dat alle telers de beste waardering krijgen in de index', legt een woordvoerder van de veiling uit.


De QI van de bloemenveiling kent drie scores: A, B en C, waarbij A de hoogste beoordeling is en C de slechtste. De QI toont de betrouwbaarheid van de foto, keur- en sorteringskenmerken van de door een kweker aangevoerde bloemen en planten op het klokfront.


Verhogen betrouwbaarheid

Het verhogen van de betrouwbaarheid van de productinformatie is volgens de veiling van cruciaal belang op een marktplaats die verder digitaliseert en internationaliseert. Kopers moeten hiervan op aan kunnen.

Van alle kwekers bij FloraHolland voert 43 procent betrouwbaar aan. Zij zijn verantwoordelijk voor 67 procent van de totale aanvoer bij de veiling. Een groot deel van de reclamaties wordt veroorzaakt door een kleine groep telers. Deze groep voert 6 procent van alle partijen aan en veroorzaakt 34 procent van de reclamaties.

Bekijk meer over: