Sector roept Adema op om maximumtemperatuur veetransport niet te verlagen

Verschillende sectorpartijen dringen er bij minister Piet Adema van LNV op aan om de maximumtemperatuur voor veetransport niet te verlagen van 35 naar 30 graden of zelfs lager. De Europese Voedselveiligheidsautoriteit (Efsa) adviseert naar 25 graden voor runderen en varkens te gaan en 22 graden voor zeugen. De sectorpartijen voorzien grote problemen in deze maatregelen.

Sector+roept+Adema+op+om+maximumtemperatuur+veetransport+niet+te+verlagen
© Twan Wiermans

Verschillende organisaties, waaronder Producentenorganisatie Varkenshouderij, LTO Nederland, Vee & Logistiek Nederland en Centrale Organisatie voor de Vleessector, roepen in een brief op om af te zien van een verlaging van de maximumtemperatuur. Volgens deze partijen heeft de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven er de afgelopen jaren voor gezorgd dat er al tijdig maatregelen worden genomen tegen hittestress, zowel tijdens transport als in de stal.

Zo zijn er door de sectorpartijen eigen hitteprotocollen opgesteld die in de jaren daarna zijn geactualiseerd en aangescherpt. Deze initiatieven zijn in samenwerking met het ministerie gebundeld in een Plan van aanpak voor hittestress bij landbouwhuisdieren.


Deze gezamenlijke aanpak heeft in de hele keten geleid tot een grote bewustwording van de omgang met dieren onder zomerse omstandigheden die 'zeer succesvol' is gebleken, stellen de brancheorganisaties. Het aantal incidenten tijdens het vervoer van dieren is volgens hen met deze aanpak tot een minimum beperkt.


Ruimte bij NVWA

Voor verdere verbeteringen wordt al meerdere jaren gevraagd om bij warme dagen de openingstijden van slachterijen te verschuiven naar de koelere momenten op de dag. En om de uren te verruimen zodat activiteiten kunnen worden gespreid. Dit blijkt volgens de brancheorganisaties pas mogelijk bij een verwachte temperatuur van 33 graden. Ze willen dan ook meer medewerking van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector.

De brancheorganisaties vrezen dat een eenzijdig verbod de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven op losse schroeven zet. Zij voorzien grote problemen in deze maatregelen. Zo zal het verlagen van de maximumtemperatuur voor veetransport naar 30 graden onherroepelijk leiden tot welzijnsproblemen in stallen en problemen voor afnemers en toeleveranciers. Dieren zullen langer in stallen moeten verblijven. Dit heeft gevolgen voor de hele keten, stellen de partijen.


Nederland op een eiland

Ook vrezen de organisaties dat Nederland het enige land is die deze regeling invoert. Daardoor zou Nederland zich binnen Europa op een eiland plaatsen, waardoor de regels onherroepelijk leiden tot hogere kosten ten opzichte van de concurrentie in andere landen. Daarbij is deze regeling niet van toepassing op grensoverschrijdend transport vanuit en naar aangrenzende landen.

Verder denken de brancheorganisaties dat de Efsa-adviezen niet wetenschappelijk zijn onderbouwd voor veetransport. Het onderzoek heeft alleen in stallen plaatsgevonden. Tot slot stellen de organisaties dat het invoeren van een lagere maximumtemperatuur voorbijgaat aan de Europese discussie over het proces tot wijziging van de Transportverordening. Ze denken dat, gelet op de impact, het veel te vroeg is om te veronderstellen dat de Landbouwraad deze voorstellen zal overnemen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer