LTO-bestuurder: 'Een uur trekkerwerk is in België 17 euro goedkoper'

Bert Merx, LTO-bestuurder en akkerbouwer in het Limburgse Bocholtz, ergert zich aan de grote verschillen in dieselprijzen voor Nederlandse boeren in vergelijking met collega's vlak over de grens in België of in Duitsland.

LTO%2Dbestuurder%3A+%27Een+uur+trekkerwerk+is+in+Belgi%C3%AB+17+euro+goedkoper%27
© VidiPhoto

Hoe groot zijn de verschillen in dieselprijzen?

'Vorige week nog betaalden wij hier in Noord-Limburg per liter 57 cent meer dan onze collega's in het Belgische deel van Limburg. In België kunnen landbouwers nog steeds rode diesel tanken.'

Voor een eerlijk speelveld met de ons omringende landen is de terugkomst van rode diesel de beste oplossing

Bert Merx, akkerbouwer en LTO-bestuurder

Wat doet dit met de kostprijs van uw producten ten opzichte van uw buitenlandse collega's?

'Als je gaat rekenen, dan komt het erop neer dat in België een uur trekkerwerk 17 euro goedkoper is dan in Nederland. Voor de aardappelteelt ben ik daardoor aan brandstof per hectare op jaarbasis zo'n 250 euro meer kwijt dan Belgische aardappeltelers. Dat is niet echt gunstig voor mijn concurrentiepositie.'

Wat is de verklaring voor de grote verschillen?

'Toen we in Nederland als boeren en tuinders nog gebruik konden maken van rode diesel met nauwelijks een accijnsheffing was het verschil verwaarloosbaar. Maar dat is in 2013 afgeschaft voor de landbouw. In Duitsland is er ook geen rode diesel meer, maar daar kunnen boeren in elk geval nog gebruikmaken van een teruggaveregeling voor de accijnzen. Dit betreft een compensatie van ongeveer 0,21 euro per liter. Duitse boeren kunnen zelfs gebruikmaken van deze regeling voor het dieselverbruik van loonwerkers op hun bedrijf.'


Kunt u officieel gebruikmaken van goedkopere diesel uit het buitenland?

'In België mag ik mijn trekker tanken, zeker als ik daar ook percelen bewerk. Vervolgens mag ik in elk geval altijd met werkvoorraad in de tank terugrijden naar Nederland.'

Vindt u dat in Nederland de rode diesel weer moet terugkomen?

'Voor een eerlijk speelveld met de ons omringende landen is dat de beste oplossing. Het is sowieso scheef dat Nederlandse vissers wel kunnen beschikken over rode diesel vanwege het argument dat deze sector zich bezighoudt met primaire voedselproductie. Door de oorlog in Oekraïne zijn de brandstofkosten in een jaar met ongeveer 70 cent per liter gestegen. Bij een verbruik van stel 30 liter per uur, betekent het dat ik nu 21 euro per uur meer betaal. De overheid vangt daar extra accijns voor. Dankzij de LTO-lobby is de accijns tot eind dit jaar verlaagd met 11,1 cent per liter diesel, maar de kosten stijgen zo extreem dat je er daarmee nog niet bent. De markt compenseert deze extra kosten onvoldoende.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    3° / -2°
    5 %
  • Maandag
    3° / 1°
    30 %
  • Dinsdag
    5° / 1°
    5 %
Meer weer