Chrysant staat er beter op

Van de Nederlanders vindt 68 procent de chrysant een aansprekende bloem. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ligt dit percentage zelfs boven 75 procent. Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat bloemenveiling Royal FloraHolland vorig jaar heeft uitgevoerd.

Chrysant+staat+er+beter+op
© William Hoogteyling

De chrysant is hiermee de afgelopen jaren in populariteit gestegen. Ruim tien jaar geleden, toen voor het laatst het imago werd gemeten, kwam de chrysant slechter uit de verf. De peiling van vorig jaar toont aan dat ruim 90 procent van de consumenten in de vier landen bekend is met de bloem, alhoewel een deel daarvan niet de naam spontaan weet te noemen.

De overgrote meerderheid van de respondenten heeft plannen om binnenkort chrysanten te kopen. Ze associëren de bloem met vrolijkheid en roemen de lange houdbaarheid ervan. Chrysanten zijn het meest geschikt om in boeketten te verwerken, blijkt verder uit het onderzoek. De aanschaf als solobloem is de afgelopen tien jaar wel toegenomen.


Associatie met jaargetijden

Zo'n 50 procent van de ondervraagden kiest voor tweekleurige chrysanten. De andere helft heeft een voorkeur voor de eenkleurige variant of maakt het niet uit. Jongeren leggen een verband tussen chrysanten en de lente en zomer, terwijl de oudere generaties de bloem meer associëren met de herfst. De jongere consument koopt ook eerder een chrysant in pastelkleuren.

Het onderzoek is gehouden onder consumenten tussen achttien en 75 jaar in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    6° / 2°
    30 %
  • Woensdag
    6° / 2°
    75 %
  • Donderdag
    4° / 1°
    70 %
Meer weer