Wethouder Boogaard: 'Foodlab Hoeksche Waard zet gebied op de kaart'

Het Foodlab Hoeksche Waard opende onlangs zijn deuren in 's-Gravendeel. Wethouder Paul Boogaard (CDA) van gemeente Hoeksche Waard ziet deze plek als 'hanger aan een parelketting'. De Hoeksche Waard is in feite één groot foodlab, stelt hij.

Wethouder+Boogaard%3A+%27Foodlab+Hoeksche+Waard+zet+gebied+op+de+kaart%27
© Gemeente Hoeksche Waard

Is het Foodlab geworden wat u ervan verwachtte?

'Het is anders geworden. In 2017 was het idee om er op één locatie een groot centrum van te maken waar onderzoek, beleving en verkoop samen zouden komen. Langzamerhand kwam ik erachter dat alle energie zit bij onze agrarische bedrijven en dat je die daar moet laten.

De foodsector is het voornaamste kenmerk van de gemeente Hoeksche Waard, die gaan we verder ontwikkelen

Paul Boogaard, wethouder van gemeente Hoeksche Waard

'Ik vergelijk het foodlab nu met een parelketting, waarbij de agrariërs in de Hoeksche Waard de parels aan de ketting zijn en de locatie in 's-Gravendeel de hanger is als begin- en eindpunt.'


Komt er in de toekomst nog een hanger aan de parelketting bij?

'Wellicht een net even wat grotere locatie, ja. Maar belangrijker zijn de verbindingen die we maken. Neem restaurant Vers Hoeksche Waard, dat kookt op sterrenniveau met producten uit de streek. Je hoeft niet per se nieuwe dingen te introduceren, maar als je ze met elkaar in verbinding brengt, krijgt het veel waarde.

'Ik merk veel enthousiasme vanuit de sector. En vanuit andere delen van het land is al interesse om iets vergelijkbaars op te zetten. Dat is mogelijk, maar het is hard werken en vaak je neus stoten.'


Wie moeten de bezoekers van het Foodlab worden?

'Dat zijn bijvoorbeeld scholieren en studenten. Ze krijgen al rondleidingen, maar we willen ook een schoolboer introduceren die op school wat komt vertellen over de sector of op onze locatie bij de Hoeksche Hoeve zelf. Dat kunnen scholen uit de Hoeksche Waard zijn, maar ook uit de Randstad. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld aardappels rooien en schillen.


'Via educatie willen we laten zien hoe de agrarische sector werkt. Een andere doelgroep zijn toeristen.'


Hoe lok je die toeristen naar de Hoeksche Waard?

'Er komt ook een interactieve belevingskaart met daarop alle activiteiten en openingstijden. In bredere zin proberen we Hoeksche Waard binnen het gebiedsmarketingprogramma op de kaart te zetten, met alle specifieke kenmerken. Dan heb je het met name over de foodsector, die we verbinden met de Hoeksche Waard als recreatiegebied.

'Sectorpromotie in combinatie met het gebied gaan hier hand in hand. Hier vind je een mooi, oer-Hollands agrarisch landschap. Dat willen we verder ontwikkelen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer