'FoodLab Peel is één groot avontuur'

In het bijzijn van meer dan honderd boeren, designers en bestuurders is afgelopen week de kick-off gehouden van FoodLab Peel in de Cacaofabriek in Helmond. In dit project werken vijf koppels van boeren uit de Peel en kunstenaars een jaar lang samen aan creatieve concepten om hun producten te verwaarden.

%27FoodLab+Peel+is+%C3%A9%C3%A9n+groot+avontuur%27
© Gerben van den Broek

Een belangrijk doel voor de boeren is om opnieuw in contact te komen met hun naaste omgeving en consumenten te laten ervaren waar hun voedsel vandaan komt. FoodLab Peel is een initiatief van ZLTO en het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur.

'Voor de boeren en de kunstenaars is het één groot avontuur', vertelt projectleider Marjon Krol van ZLTO. 'Tijdens de Dutch Design Week in oktober 2015 hebben ze elkaar voor het eerst ontmoet. Vervolgens hebben ze zich samen verdiept in de onderwerpen. Het is geweldig om te zien hoe enthousiast alle deelnemers zijn en wat voor creatieve ideeën al zijn voortgekomen uit de samenwerkingen.'

Volgens Krol leidt het project tot nieuwe inzichten in het publieke debat over de intensieve veehouderij in de Peel. 'FoodLab Peel gaat met name over het maatschappelijke vraagstuk van voedsel en voedselproductie en de invloed van voedsel op onze cultuur. Dit project richt zich specifiek op de uitdagingen en problemen in de Peel.'

Transitie

In FoodLab Peel staan de vraagstukken van de vijf boeren en hun bedrijven centraal. 'De nieuwe concepten leveren een belangrijke bijdrage aan de transitie van de veehouderij in deze regio voor de toekomst.'

Tijdens de kick-off hielden de vijf koppels allemaal een korte presentatie over hun concept. Een van de deelnemende boeren is Henk Kuijpers. Hij runt samen met zijn partner Horry Gouvernante varkensboerderij Het Spekrijt in Deurne. Ze zijn gekoppeld aan fotograaf Tineke Schuurmans. Henk en Horry zijn op zoek naar creatieve manieren om hun bedrijf nog meer te verbinden met hun omgeving.

'Boeren is een manier van leven en dat willen wij op een realistische manier laten zien aan de mensen', legt Henk Kuijpers uit. 'Daarom maken we in augustus een fietstocht vanaf Zuid-Duitsland langs de Donau naar Hongarije. Daar gaan we kijken naar de akkergronden waarop het graan groeit dat hier wordt verwerkt in de mengvoederfabrieken. Hier wordt een documentaire van gemaakt.'

Campagne

Verder communiceren Henk en Horry intensief over hun bedrijf op hun website www.hetspekrijt.nl en via Facebook en Twitter. 'We willen het hele proces laten zien, van zaadje tot karbonaadje. Daarnaast willen we een campagne starten. We hopen dat zoveel mogelijk varkenshouders zich erbij aansluiten door zelf ook te communiceren.'

Tineke Schuurmans: 'Veel consumenten hebben geen idee wat een boerderij is en hoe hard boeren moeten werken om tot een goed eindproduct te komen. Ze hebben een romantisch beeld bij een boerderij, maar de werkelijkheid is anders. Wij willen met ons concept laten zien hoe het er werkelijk aan toe gaat op een boerenbedrijf. Daarnaast nodigen we mensen uit om via allerlei kanalen vragen aan ons te stellen over het bedrijf en gaan wij ook vragen stellen aan het publiek.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer