Consumenten+bepalen+prijs+bij+Onze+Markt
Achtergrond
© Vidiphoto

Consumenten bepalen prijs bij Onze Markt

Het voedselmerk Onze Markt wil consumenten de prijs en de duurzaamheidseisen van agrarische producten laten bepalen. Dat moet onderaan de streep een betere prijs opleveren voor boeren.

Hoe krijgt een boer een eerlijke prijs voor zijn producten en hoe wordt de productie duurzamer? De agrarische sector, de politiek en de retail worstelen met deze vraagstukken. Initiatiefnemer Simon Schilt van Onze Markt zoekt het antwoord bij de consument.

Schilt verbindt beide thema's in Onze Markt. Dit concept is gericht op transparantie en democratie. Bij Onze Markt bepalen consumenten de productspecificaties en daarmee de prijs. Onze Markt wil van start met het aanbieden van tafelaardappelen in de supermarkt.


Weinig invloed

'Als consument heb je weinig invloed op de prijs en productiemethoden van het voedsel dat je koopt', zegt Schilt. 'De supermarkt bepaalt wat er in het schap ligt. Wij willen dat de consument de baas over zijn eigen voedsel wordt.'

Wij willen dat de consument de baas over zijn eigen voedsel wordt

Simon Schilt, initiatiefnemer Onze Markt

Dat werkt als volgt: op Onzemarkt.nl kunnen consumenten aangeven welke eisen zij aan aardappelen stellen. Het gaat daarbij om productievoorwaarden, zoals PlanetProof of biologisch. Ook kunnen ze het land van herkomst kiezen.


Productspecificaties

De prijs is gekoppeld aan de productspecificaties. Bij elke wijziging die de consument op de site aanvinkt in de voorwaarden, verandert de prijs. 'Zo kunnen consumenten direct zien wat een productie-eis doet met de prijs', zegt Schilt. 'Consumenten kunnen zo zelf bepalen of ze dat geld ervoor overhebben.'

'Elke ingevulde lijst geldt als een democratische stem', legt Schilt uit. 'Stel dat er tienduizend vragenlijsten zijn ingevuld, dan kunnen we met boeren en supermarktondernemers in gesprek om te kijken hoe we deze marktvraag kunnen invullen.'


Sociale media

De vragenlijst staat waarschijnlijk eind november, begin december online. Consumenten worden hiervoor via sociale media benaderd. Schilt vertrouwt erop dat voldoende consumenten de vragen serieus oppakken en in de supermarkt de daad bij het woord voegen.

'We verwachten dat mensen die de lijst invullen, die producten zullen kopen. Zodra je weet hoe een prijs is opgebouwd, heb je dat ervoor over. Ook als het 10 cent meer is.'


Volgend jaar in schap

Met de resultaten van het onderzoek in de hand gaat Schilt in gesprek met boeren en hun coöperaties. Als alles goed gaat, liggen volgend jaar, in de lente of in juli, de eerste aardappelen in het schap met het logo van Onze Markt.

Schilt is in gesprek met aardappelafzetorganisatie Nedato over de levering van tafelaardappelen. Voor de afname heeft hij contacten met een supermarktorganisatie. 'Het is nog te vroeg om namen te noemen.'


Frankrijk

Het concept van Onze Markt is ooit bedacht in Frankrijk. Daar heet het C'est qui le patron?! Melk was het eerste product dat onder deze merknaam op de markt is gebracht. C'est qui le patron?! is het twee na grootste zuivelmerk van Frankrijk, produceert ondertussen meer dan dertig andere producten en is uitgebreid naar acht andere landen.

Creatief bureau Gros Food, waarvoor Schilt werkt, heeft de rechten overgenomen om het concept in Nederland uit te werken. Hij ziet veel potentieel. 'Vanuit de boer, de politiek en de consument is er behoefte aan verandering.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    20° / 15°
    70 %
  • Dinsdag
    17° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    15° / 11°
    50 %
Meer weer