Vraag en aanbod duurzaam voedsel fors toegenomen

De verkopen van duurzaam geproduceerd voedsel zijn in 2019 met 18 procent gestegen naar 7,7 miljard euro. Het nieuwe Planet Proof-keurmerk gaf de verkopen een stevige impuls. Het marktaandeel van duurzaam voedsel kwam vorig jaar uit op 14 procent van de totale bestedingen aan levensmiddelen in Nederland.

Vraag+en+aanbod+duurzaam+voedsel+fors+toegenomen
© Twan Wiermans

Dit staat in de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel die minister Carola Schouten van LNV vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Duurzaam voedsel wordt in de Monitor Duurzaam Voedsel gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht.

Duurzame producten zijn voor consumenten herkenbaar door een keurmerk. Het Beter Leven-keurmerk is met 2,8 miljard euro het meest verkocht. Gevolgd door de keurmerken Biologisch (1,6 miljard euro) en UTZ Certified (1,5 miljard euro).



Het keurmerk On the way to PlanetProof is recent geïntroduceerd bij veel nieuwe producten, zoals zuivel, aardappelen, groenten, fruit en eieren. Daardoor is in 2019 een zes keer zo hoge omzet van duurzame varianten gerealiseerd dan in 2018, van 87 naar 617 miljoen euro.

Bijna alle productgroepen met een duurzaamheidskenmerk lieter in 2019 per saldo een groei zien. Vlees en vleeswaren (2.096 miljoen euro, 10 procent groei ten opzichte van 2018), koffie en thee (1.233 miljoen euro, 6 procent groei) en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (1.039 miljoen euro, 15 procent groei) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2019.


Zuivel grootste stijger

Zuivel was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2019 (81 procent). Deze flinke stijging is mede veroorzaakt door de opschaling van het keurmerk On the way to PlanetProof op zuivelproducten.


Eieren was de productgroep met de een-na-grootste relatieve stijging in omzet (58 procent). Deze stijging komt mede doordat een aantal supermarkten voor hun assortiment scharreleieren in 2019 een minimumnorm hebben geïntroduceerd van 1 ster Beter Leven.

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van LNV. Met de monitor wordt inzicht verkregen in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in de verkoopkanalen supermarkten, foodservices en speciaalzaken.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer