Landbouw pleit voor noodplan mijnbouwschade

Er moet een noodplan komen voor de invulling van schade en versterking in het aardbevingsgebied in Groningen. Hiertoe roepen landbouwpartijen minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat op. 'Er zijn heel schrijnende gevallen in Groningen. De politiek zou zich de ogen uit de kop moeten schamen', stelt NMV-voorzitter Harm Wiegersma.

Landbouw+pleit+voor+noodplan+mijnbouwschade
© Anjo de Haan

De roep om een noodfonds staat in de reactie van NMV, NAV en en Boerenbelang Mijnbouwschade op het ontwerp-vaststellingsbesluit rondom het winningsplan 2020-2021 van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Volgens de partijen kan schadeafwikkeling en versterking veel sneller worden uitgevoerd in een op te richten Groninger Deltaplan, voor gestapelde mijnbouwschade met experts vanuit de regio.

Boeren in Groningen hebben niet alleen te kampen met mijnbouwschade, het is ook een economisch achtergestelde regio, reageert Wiegersma. 'Er worden delfstoffen gewonnen, bedrijven verzakken, kelders vertonen scheuren, maar niemand geeft thuis.'


'Verschrikking'

Wiegersma kent een situatie van een melkveehouder die net een nieuwe stal heeft gebouwd, waarvan de mestkelders al zijn gescheurd. En het woonhuis heeft ook schade opgelopen. 'Een verschrikking. Mensen verblijven in een unit omdat de woning onbewoonbaar is. Het lekt aan alle kanten. En de ene taxateur na de andere komt. Maar er komt geen snelle oplossing.'

Volgens de NMV-voorzitter is het zaak een 'goede steen in de vijver' te gooien. 'We zitten met verschillende landbouwpartijen aan de agrotafel. Het overleg met de overheid verloopt uiterst moeizaam. Boeren worden zo van het kastje naar de muur gestuurd. Ik schaam me ervoor.'


De partijen zijn tegen het ontwerp-vaststellingsbesluit. 'Het geeft ons geen garantie dat het Groningenveld daadwerkelijk in 2022 dicht zal gaan', zegt Wiegersma. 'Bovendien heeft minister Wiebes op de dag dat het PAS is vernietigd nog een vergunning gegeven voor maar liefst 23 gaslocaties, om daar extra stikstof te mogen uitstoten. Rijden wij voor niets 100 kilometer op de autosnelwegen en moeten melkveehouders zomaar voor niets hun bijdrage leveren aan de stikstofproblemen?'

LTO Noord heeft de laatste jaren meerdere malen opgeroepen tot snelheid in het mijnbouwdossier. Volgens voorzitter Lammert Westerhuis van LTO Noord-afdeling Het Hogeland zijn boeren murw geworden vanwege de problematiek. 'De schadeafhandeling is één grote bureaucratie', stelt Westerhuis.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer