Helft consumenten vindt duurzaam belangrijk, 29 procent koopt het regelmatig
Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) zegt dat duurzaamheid belangrijk voor hen is. Drie op de tien Nederlanders (29 procent) kopen vaak tot altijd bewust duurzame(re) voedingsmiddelen in de supermarkt. Nog eens 55 procent doet dit af en toe.

Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte naar duurzame keuzes in de supermarkt, uitgevoerd door PanelWizard onder meer dan duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder, (mede)verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen.
Ruim vier op de tien Nederlanders (43 procent) denken dat het wel of niet kopen van duurzame voedingsmiddelen in de praktijk weinig verschil maakt voor het milieu; een bescheiden meerderheid (57 procent) gelooft wel in dit verschil. Het zijn vooral jongeren (67 procent jonger dan 30 jaar versus 55 procent 30-plussers) en hoogopgeleiden (67 procent versus 52 procent midden- en laagopgeleiden) die vaker in een positief effect voor het milieu geloven.
Meningen over duurzaam verschillen
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meningen uiteenlopen over wat onder duurzame(re) voedingsmiddelen wordt verstaan. Meer dan de helft van de Nederlanders denkt bij duurzame(re) voedingsmiddelen aan biologisch geproduceerde producten (54 procent).
Ook seizoensgebonden (48 procent) en/of duurzaam verpakte producten (46 procent) worden door velen als duurzame(re) keuze beschouwd. Meer dan de helft (57 procent) hecht er waarde aan dat duurzame voedingsmiddelen afkomstig zijn van lokale producenten.
Slechts een derde van de Nederlanders (34 procent) zegt vertrouwen te hebben in keurmerken en certificeringen die betrekking hebben op duurzaamheid. Het vertrouwen is het hoogst onder jongeren onder de 30 jaar (46 procent) en het laagst bij 50-plussers (28 procent).
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (85 procent) twijfelt weleens of duurzame uitspraken op verpakkingen echt waar zijn. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) geeft aan dat ze behoefte hebben aan informatie over de herkomst van ingrediënten om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken.
Behoefte aan prijsvergelijkingen
Een derde (35 procent) van de kopers zou meer inzicht willen in de milieu-impact van duurzame voedingsmiddelen. Drie op de tien Nederlanders (30 procent) hebben behoefte aan prijsvergelijkingen met niet-duurzame producten.
'Een toekomstige overstap op QR-codes op verpakkingen biedt een unieke kans om consumenten beter te informeren over duurzaamheid en herkomst. Deze vernieuwing kan de transparantie verhogen en de betrokkenheid van consumenten bij een duurzame voedselketen versterken', stelt Randy Jagt van Deloitte.
De voornaamste redenen om (weleens) duurzame(re) keuzes te maken in de supermarkt, zijn milieu- en/of gezondheidsoverwegingen. Ook de overtuigingen dat er sprake is van minder kunstmatige toevoegingen (37 procent) en/of een betere kwaliteit (36 procent) beïnvloeden de keuze voor een duurzaam product in de supermarkt.
Aanbiedingen motiveren
Meer dan de helft van de consumenten (53 procent) geeft aan dat kortingen of aanbiedingen hen het meest motiveren om duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt aan te schaffen. Aan de andere kant is prijs ook voor driekwart (74 procent) een belangrijke reden om niet-duurzame voedingsmiddelen te kiezen in de supermarkt. Ruim acht op de tien Nederlanders (84 procent) twijfelen weleens of een hogere prijs voor duurzame voedingsmiddelen wel nodig is.
Een derde van de Nederlanders (32 procent) geeft aan soms uit gewoonte voor niet-duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt te kiezen. Daarnaast twijfelt een kwart (26 procent) weleens of een duurzamer product daadwerkelijk duurzamer is. Hoogopgeleiden trekken dit vaker in twijfel dan midden- en laagopgeleiden (31 procent versus 24 procent).
Ruim een op de vijf Nederlanders (22 procent) geven aan (weleens) te kiezen voor niet-duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt, omdat er volgens hen geen goed duurzaam alternatief beschikbaar is.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn Ploeg VARI MASTER 121 (BV) #690785
Gebruikt, P.O.A.
-
Z665 Hydro
Gebruikt, € 2.000
-
Lely Splendimo 320MC
2008, P.O.A.
-
Kverneland Cultivator (geen schijveneg) Enduro (LH) #145291
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Zondag15° / 11°70 %
-
Maandag17° / 9°50 %
-
Dinsdag20° / 11°20 %