'We willen mooie verhalen vertellen van de bollentelers in het veld'
KAVB-voorzitter Hester Maij presenteerde vorige week het duurzaamheidsprogramma 'Ambitie Toekomst Bollenvak'. Dit deed zij samen met vertegenwoordigers van de handelsorganisaties Royal Anthos en CNB, ondersteund door Keukenhof. Daarbij was ook landbouwminister Femke Wiersma aanwezig.

Het programma is een gezamenlijke ketenambitie van de partijen om stappen te zetten naar verdere verduurzaming, licht Maij toe. 'Als bloembollensector nemen we hiermee zelf de regie en zijn we transparant over onze activiteiten.'

Het gaat vooral ook om de inspirerende verhalen van de ondernemers in het veld
Daarom is deze week ook de speciale website toekomstbollenvak.nl gelanceerd, stelt de voorzitter van de KAVB. 'Daarop staan de doelen omschreven, maar vooral ook inspirerende verhalen van ondernemers in het veld.'
Welke doelen stelt de sector?
'Plantgezondheid, mens en maatschappij, water, biodiversiteit, arbeid, energie, bodem en communicatie zijn de acht pijlers in het programma waarvoor concrete doelen zijn afgesproken voor 2030. Vooral plantgezondheid is maatschappelijk gezien een groot thema.'
'In onze ambitie staat dat we afscheid nemen van middelen met een hoge milieu-impact. Daarvoor zijn alternatieven nodig en vragen we inzet van de overheid om op een verantwoorde manier de toelating van meer groene middelen te versnellen.'
Hoeveel budget is er voor het programma en waarvoor wordt dat gebruikt?
'KAVB, CNB en Royal Anthos stellen samen met Keukenhof een bedrag van 1 miljoen euro beschikbaar. Dit is een startkapitaal, dat kan op termijn worden aangevuld door partners die hierbij aansluiten. We denken dan bijvoorbeeld aan Rabobank of de overheid.'
'Het budget wordt gebruikt voor de communicatie en uitvoering van het ambitieprogramma. Denk bijvoorbeeld aan de verdere ontwikkeling van een biodiversiteitsmonitor voor de bollenteelt. Daarmee is al wat ervaring opgedaan bij de Regiocertificering in enkele teeltgebieden.'
'Verder streven we naar een volledige Floriculture Sustainability Initiative (FSI)-certificering voor de teeltbedrijven. Daarvoor zijn sectorspecifieke meetsystemen nodig.'
Wat vindt de minister van deze ambitie?
'Zij is enthousiast omdat we dit initiatief ketenbreed oppakken en goed naar buiten toe laten zien waar we mee bezig zijn. Op ambtelijk niveau voeren we zowel met onze keten als samen met LTO overleg over hoe de sectoren en overheid elkaar kunnen helpen de duurzaamheidsdoelen te realiseren.'
Hoe krijgen jullie de boodschap van de sector onder de aandacht van het grote publiek?
'Dat is een grote uitdaging, communicatie is een belangrijk onderdeel van ons programma. Rond Moederdag werd weer van alles geroepen over het middelengebruik in bloemen en dat is moeilijk te pareren.'
'We willen overal zichtbaar zijn voor de consument en dus de praktijkverhalen vertellen. Ook hierin trekken we gezamenlijk op met een communicatieteam vanuit alle ketenpartijen. Zij helpen ons de nuance terug te brengen en transparant te communiceren.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (MM) #691679
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GA8121 hark
2012, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #48481
Gebruikt, € 3.289
-
John Deere Tractor 6100M (MD) #692400
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Dinsdag22° / 7°5 %
-
Woensdag18° / 9°10 %
-
Donderdag14° / 8°30 %