Elektrificatie hoeft niet altijd duur te zijn

Na een reeks internationale en nationale beurzen sloot Leeuwarden de rij met de kleinschalige Landbouwbeurs. Het was na een paar beursloze jaren door corona deze 23ste editie weer 'ouderwets' gezellig op de beurs met machines en stalinrichting. En er stond een goedkoper alternatief voor elektrificatie van shovels.

Elektrificatie+hoeft+niet+altijd+duur+te+zijn
© Frits Huiden

Nieuws dat al op de internationale beurzen stond, was in Leeuarden voor het eerst in Nederland van dichtbij te bewonderen. Zo toonde Deutz Fahr de nieuwe Agrotron 6.4 viercilinder-serie met vermogens van 130 tot 156 pk. Te herkennen aan de nieuwe neus en te krijgen met traploze TTV transmissie of RV powershiftbak.

In de hallen van het WTC Expo was ook aandacht voor elektrische aandrijvingen. Zo stond er de Kuhn Profile More-E elektrisch aangedreven voermengwagen. JCB nam de E-Tech 525-60E elektrisch aangedreven verreiker mee.

Waar Kuhn al volop aanvragen van veehouders kreeg voor de voermengwagen, valt dat bij de 5,2 ton wegende verreiker van JCB nog tegen. De techniek is nog te duur. Zeker als er geen subsidie op zit.


Goedkope elektrisch

Opvallend zijn daarom de elektrisch aangedreven shovels van het merk Wolf. Het merk is bekend om zijn gunstig geprijsde machines en maakte de stap naar elektrische aandrijving. Kost een gemiddelde elektrische minishovel al snel ruim 50.000 euro, een 2 tons E-Wolf met elektrische aandrijving begint bij 15.450 euro.

Bij die prijs zit een kenteken inbegrepen en ook constante olieflow van de derde functie voor een rolbezem en een grondbak. TN Rewin uit Scharsterbrug en Vonk Roleq uit Steenbergen importeren de shovels uit China waar het bij de grootste merken van het land behoort.

Er zijn twee modellen; de E-Wolf 604 E met een hefvermogen van 400 kilo en een eigengewicht van 1.120 kilo en de grotere 606 E met een hefvermogen van 650 kilo en eigengewicht van 2.050 kilo. De shovels kunnen 4 tot 6 uur rijden op een acculading. Op een standaard 230 volt-aansluiting zijn ze in 8 uur weer op te laden.


Nederlands vernuft

Het Nederlandse Zocon zag kans om zelfs een transportbak slim te maken. De bak is te gebruiken als transport- en grondbak met een beweegbaar opzetschot. Met het opzetschot op de bak is grond of mest op te duwen. Door het opzetschot te draaien is de bodemplaat te verlengen. Het opzetschot is ook te gebruiken als afsluitklep van de bak.

Niet alleen de bodemplaat heeft een mes maar ook de zijkanten, om makkelijker een losgestort product op te scheppen. Aan beide zijden zit een kiepcilinder gemonteerd met draaipunt bij het mes van de bodemplaat voor een hoogkiepende werking. De bak heeft naast de standaard driepuntsaansluiting voor de trekkerhef ook een Euro-koppeling voor shovels en verreikers. Zoals gebruikelijk bij Zocon is de gehele bak gegalvaniseerd.

Wifo-Anema uit Ferwert toonde zijn nieuwe sideshiftbok die werktuigen achter de trekker kan bijsturen op gps. Een camera herkent de plantrij en stuurt een schoffel in de aanbouwbok daar tussendoor. De bok weegt 400 kilo en kan 15 centimeter naar links en rechts bewegen. Bijzonder is dat de 23.500 euro kostende bok slechts 40 centimeter ruimte tussen trekker en werktuig inneemt.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer