Elektrisch trekker rijden vraagt om koplopers

Fabrikanten zijn terughoudend in de bouw van elektrische trekkers. Importeurs en dealers pakken daarom zelf de handschoen op. Ook Fendt-importeur Agromec. Elektrisch rijden vraagt nu nog om pioniers, maar dat kan rap veranderen.

Elektrisch+trekker+rijden+vraagt+om+koplopers
© Niels van der Boom

Agromec in het Brabantse Veghel heeft met ECE een geëlektrificeerde 700-serie van Fendt ontwikkeld. De 700 Vario is een van de populairste trekkers in Nederland. Onder de licht verbrede motorkap bevinden zich een 70 kilowatt-accu en 150 kilowatt-elektromotor, goed voor 200 pk. De interne accu is bedoeld voor manoeuvreren tijdens het wisselen van de hoofdaccu.

Deze powerbox weegt 2.000 kilo en hangt in de fronthef. Je hoeft alleen de stekker in te pluggen. Je kunt ongeveer drieënhalf uur op één accu werken. Eén powerbox staat aan een laadpaal, terwijl je doorwerkt op het tweede pakket. Afhankelijk van de energiebehoefte wissel je de accu's gedurende dag. Bij rustige periodes kunnen de accu's dienen als energieopslag of om een ander apparaat aan te drijven.


Nieuwe accu's

'Daarom is de accu uitgerust met een koel- en verwarmingsunit', verklaart productmanager Coen Loeffen van Agromec. 'We kiezen voor nieuwe accu's en geen gerecyclede. Een nieuwe accu is duur, maar tweedehands is deze in verhouding nog duurder. Met drieduizend laadcycli gaat een nieuwe accu minstens vijftien jaar mee. Dan bedraagt de capaciteit nog 80 procent van het origineel.'

Subsidiemogelijkheden zijn gericht op volledig emissieloze voertuigen, mede daardoor slaan we de hybride tussenstap over

Coen Loeffen, productmanager Agromec

ECE, een dochteronderneming van Doosan-importeur Staad, bouwt al langer grondverzetmachines om tot volledig elektrisch. De vraag naar trekkers komt ook uit deze richting. Opdrachtgevers als aannemers, bouwbedrijven en gemeenten vragen emissieloos te werken.

'Subsidiemogelijkheden zijn gericht op volledig emissieloze voertuigen', weet Loeffen. 'Mede daardoor slaan we de hybride tussenstap over. Kijk naar de auto- en transportsector. Daar is hybridetechnologie een gepasseerd station.'


Grond-, weg- en waterbouw

De bedrijven die een trekker hebben besteld, zijn allemaal actief in de grond-, weg- en waterbouw of het bermbeheer. 'Deze ondernemers kijken ook naar waterstof', weet ontwikkelaar van de trekker Mart van der Valk.

'Een nadeel van waterstof is het volume. Er zijn voorbeelden waarbij, met de huidige techniek, 11 kilo waterstof wordt meegenomen op het dak, terwijl 90 kilo is vereist om een dieseltank van 400 liter te vervangen. Daarvoor zijn 25 flessen vereist, de ruimte van twee cabines', ligt Van der Valk toe.


De powerbox is uitgerust met koeling en verwarming van het accupakket. De accu's zijn multifunctioneel inzetbaar.
De powerbox is uitgerust met koeling en verwarming van het accupakket. De accu's zijn multifunctioneel inzetbaar. © Agromec

Ook de accu kampt met ruimtegebrek. Wil je zestien uur elektrisch rijden, in vergelijking tot een dieselverbruik van 25 liter per uur, dan praat je over bijna 15.000 kilo aan accu. Met het oog op het totaalgewicht, rijeigenschappen en bodemverdichting is dat onwenselijk. Vandaar een snelwisselsysteem, waardoor het gewicht van de trekker bijna gelijk is aan een diesel.


Vario-transmissie blijft

Agromec en ECE lieten de bediening ongemoeid. Van der Valk: 'Fendt-gebruikers zijn bekend met de Vario. Die zet efficiënt het vermogen over op de wielen, hydrauliek en aftakas. Wil je deze functies los van elkaar elektrificeren, dan zijn meerdere zware elektromotoren vereist. De techniek neemt plek in en is duur. Aan het chassis wordt niets gewijzigd. In theorie kunnen we in drie dagen de trekker terug ombouwen.'


Naast de fronthef hoef je alleen deze stekker in te pluggen. Die gaat naar de 150 kilowatt-elektromotor onder de motorkap.
Naast de fronthef hoef je alleen deze stekker in te pluggen. Die gaat naar de 150 kilowatt-elektromotor onder de motorkap. © Niels van der Boom

Agromec ziet ook kansen voor de landbouw. 'Zonne-energie uit eigen panelen of windmolen kost 5 cent per kilowattuur', rekent Van der Valk. 'Waterstof kost zo'n 15 euro per kilo, waar je 16 kilowattuur uit haalt. Dat is duurder dan diesel, wat 45 cent per kilowattuur kost. Zelfs wanneer je stroom van het net haalt, is elektrisch rijden goedkoper.'

Met zo'n 500.000 euro voor de trekker, wat oploopt tot 750.000 euro met twee powerboxen, is het prijskaartje stevig. Loeffen: 'Mogelijk dat de accu's in de toekomst zijn te huren bij een brandstofleverancier. Netcongestie is een probleem. Zelf stroom opslaan in accu's op het erf is de toekomst.'


Jos Derks: 'Voor emissiearme teelt moet worden betaald'

Loonwerker en akkerbouwer Jos Derks uit het Brabantse Volkel voert gesprekken met zijn afnemers Aviko Potato en Cosun Beet Company, waar ook VNO-NCW en AgriFood Capital bij zijn betrokken. 'Doel is met fors minder emissie te produceren. Omdat de techniek, zoals de elektrische trekker, veel duurder is dan standaard, moeten de meerkosten door de afnemer en uiteindelijk de markt worden betaald. Daar filosoferen we over. Ook de productie van groene waterstof op ons bedrijf wordt hierin meegenomen. De huidige elektrische trekker is een tussenstap omdat het niet mogelijk is een volledige dag te werken op één accu.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    9° / 6°
    10 %
  • Vrijdag
    10° / 3°
    10 %
  • Zaterdag
    11° / 6°
    10 %
Meer weer