Landbouwminister 'onaangenaam verrast' door meer Ierse kalveren

Landbouwminister Henk Staghouwer is 'onaangenaam verrast' door het feit dat er dit jaar meer kalveren vanuit Ierland naar Nederland komen dan andere jaren. Door de coronacrisis zijn de importcijfers lastig te vergelijken met 2020 en 2021. Maar het aantal geïmporteerde Ierse kalveren ligt ook hoger dan 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis.

Landbouwminister+%27onaangenaam+verrast%27+door+meer+Ierse+kalveren
© Henk Riswick

Dat antwoordt de minister op Kamervragen van de Partij voor de Dieren (PvdD). De vragen van de PvdD-Kamerleden Frank Wassenberg en Léonie Vestering zijn gebaseerd op de cijfers tot en met week 11. Inmiddels zijn de importcijfers tot en met week 18 bekend. Daaruit blijkt dat het aantal geïmporteerde kalveren uit Ierland in 2022 11 procent hoger ligt dan in 2019. In 2019 werden tot en met week 18 66.623 Ierse kalveren naar Nederland getransporteerd, in 2022 74.781.

Staghouwer vindt dit geen goede ontwikkeling. 'Ik zet me in voor een Europees verbod op lange transporten van jonge kalveren en de transporten uit Ierland baren mij extra zorgen vanwege de overtocht met de veerboot. Uit een recent rapport van Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en Europarlementariër Anja Hazekamp bleek dat Ierse kalveren tijdens de vijftig uur durende reis vanaf het melkveebedrijf in Ierland naar een controlepost in Frankrijk slechts één keer werden gevoerd. Ik heb dit ook aangekaart in mijn kennismakingsgesprek met de kalversector op mijn departement op 23 maart.'


Ierse kalveren zijn gemiddeld drie dagen onderweg zijn naar Nederland, vanaf de Ierse melkveehouder naar de Nederlandse kalverhouder. De dieren zijn niet de hele tijd onderweg. Ze worden in Ierland en Frankrijk voor bepaalde periodes uitgeladen. In Frankrijk verblijven ze tenminste twaalf uur in een controlepost. Daar worden de kalveren gevoerd met melk.

Staghouwer wil het transport van jonge kalveren in Europees verband beperken, omdat ze volgens hem tijdens het transport niet goed kunnen drinken en kunnen worden gevoerd. De minister wijst wel op afspraken en toezeggingen vanuit de Nederlandse kalversector. De sector heeft zichzelf ten doel gesteld lange transporten van kalveren af te bouwen. In het Sectorplan Versnelling Verduurzaming Kalverhouderij uit 2019 gaf de sector aan de import van kalveren te willen reduceren met 8 procent in 2024 en 16 procent in 2028, tot 20 procent in 2030 ten opzichte van 2019.


VanDrie Group

Deze reductie zou vooral moeten worden gerealiseerd op transporten van meer dan negentien uur. Daar vallen de Ierse kalveren dus ook onder. Integratie VanDrie Group geeft in het MVO-jaarverslag 2020 aan voor 2026 te stoppen met de import van kalveren uit Oost-Europa en Ierland naar Nederland. 'Het is nog niet duidelijk hoe het staat met de realisatie van de genoemde doelen', schrijft Staghouwer.

Duitsland is van plan het transport van kalveren tot 28 dagen te verbieden. Kalveren moeten daardoor in de toekomst langer op het melkveebedrijf blijven. Staghouwer is ook voorstander van een hogere minimumleeftijd voor het transport van kalveren, net als Duitsland. Maar hij wacht eerst het advies af van de Autoriteit voor Voedselveiligheid. Dit advies wordt opgesteld in opdracht van de Europese Commissie en gaat over dierenwelzijn en transport, waarin ook wordt ingegaan op het vervoer van jonge kalveren. Het advies wordt in de zomer van 2022 verwacht.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    13° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 7°
    70 %
Meer weer