Duitsers geven meer uit aan sierteelt

Duitse consumenten hebben in 2021 meer geld uitgegeven aan sierteeltproducten. Dit meldt IPM Essen. De gemiddelde besteding aan bloemen en planten per hoofd van de bevolking lag vorig jaar op 124 euro.

Duitsers+geven+meer+uit+aan+sierteelt
© Joost van Winsen

De Duitse consument wendde in 2020 nog gemiddeld 113 euro aan voor sierteeltproducten en in 2019 was dat bedrag 108 euro hoog, blijkt uit cijfers van het Duitse agrarische marktbureau AMI in Bonn. De hogere uitgaven leiden volgens het bureau Co Concept in Luxemburg, dat de Duitse sierteeltmarkt van 2021 in opdracht van IPM Essen in kaart heeft gebracht, zeker tot een recordverkoop. Hoe groot die is, is nog niet bekend.

In 2020 was de Duitse bloemen- en plantenmarkt goed voor een omzet van 9,4 miljard euro. Dat was toen een record na jarenlange stagnatie van de handel. Corona lag het afgelopen jaar, net als in 2020, aan de basis van de marktgroei. Duitse consumenten deden meer in de tuin en fleurden vaker het huis of het thuiskantoor op met een bloemetje of plant.


Meer betalen

Het valt onderzoeker Andreas Löbke van Co Concept op dat consumenten bereid zijn meer neer te tellen voor sierteeltproducten. Het aantal mensen dat bloemen en planten heeft gekocht, is ten opzichte van 2020 nauwelijks gegroeid.

Dat de Duitse consument hogere prijzen wilde betalen, was al zichtbaar tijdens Moederdag. Boeketten van 30 tot 40 euro gingen toen grif van de hand, terwijl zulke prijzen bij voorgaande moederdagvieringen amper werden betaald. Ook de start van het tuinplantenseizoen in Duitsland was in 2021 voortvarend. Uitgaven namen met ruim 20 procent toe, hoewel in het verloop van de tijdsspanne de kooplust wel wat afnam.


Supermarktverkoop stijgt

De coronapandemie heeft in Duitsland voor een verschuiving bij de verkoopkanalen gezorgd. Supermarkten hebben aandeel gewonnen omdat zij mochten openblijven in tijden van een lockdown. Toch hebben detaillisten ook goed geboerd, zij het niet beter dan in 2020. De inbreng van grote retailers in het bloemenvolume is gestegen naar 70 procent. Het aandeel in de totale bloemenomzet ligt op 40 procent.

Uit het rapport van Co Concept blijkt verder dat het Duitse sierteeltareaal de afgelopen jaren is afgenomen met 5 procent naar 6.300 hectare. Vooral het bloemenareaal heeft te lijden gehad. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor de Nederlandse sierteeltsector. Vorig jaar zetten Nederlandse handelaren er voor 1,8 miljard euro bloemen en planten af, ofwel een groei van 12,7 procent.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    2° / -2°
    10 %
  • Zaterdag
    3° / -2°
    10 %
  • Zondag
    2° / -2°
    10 %
Meer weer