Omzet+Plantion+plust+9+procent
Nieuws
© Vidiphoto

Omzet Plantion plust 9 procent

De omzet van bloemenveiling Plantion in Ede steeg in 2021 met bijna 9 procent naar 114,5 miljoen euro. Vooral de digitale afzet maakte een groeisprong.

De toename van de omzet is te danken aan hogere prijzen. Het aantal bloemen en planten dat via Plantion in andere handen overging, was kleiner dan in 2020. Bij bloemen bedroeg de teruggang 10,4 procent. Het totaal verhandelde aantal stelen lag vorig jaar op bijna 183 miljoen tegen 204 miljoen in 2020.

Het beeld bij de planten was divers. De aanvoer van kamerplanten daalde met 6 procent naar 20 miljoen stuks, terwijl de handel juist meer kamerplanten kocht.


Consumenten in de tuin

De statistieken van Plantion laten voor tuinplanten een groei van ruim 6 procent zien: het verkochte volume lag op 23,5 miljoen stuks. Dat consumenten door corona meer in de tuin aan het werk zijn gegaan, blijkt dus ook uit de cijfers van Plantion.

De snijbloemenomzet van de veiling in Ede kwam uit op 56 miljoen euro, zo'n 10 procent hoger dan in 2020. De verkoopwaarde van kamerplanten was nagenoeg gelijk aan die van het voorgaande jaar. Met tuinplanten behaalde Plantion een omzet van 27 miljoen euro, wat overeenkomt met een groei van 12,5 procent. Ook het Groencentrum van de bloemenveiling droeg bij aan de gestegen omzet.


Sprong digitale platformen

De verkoop van bloemen en planten via de digitale platformen van Plantion heeft in 2021 een sprong gemaakt. De groei was ruim 80 procent.

Plantion zette met haar digitale inkoopmogelijkheden – klokvoorverkoop, kopen op afstand en webshop – 14,8 miljoen euro om. Het aandeel digitaal in de totale omzet is hierdoor gestegen van 7,7 naar nagenoeg 13 procent.

'Deze ontwikkeling is in lijn met de ambitie van Plantion om goede fysieke en digitale afzetmogelijkheden aan te bieden en de marktplaats als totaal te laten groeien', zegt een woordvoerder van de veiling. Plantion ambieert een jaarlijkse omzetgroei van 10 procent, wat het afgelopen jaar niet werd gehaald.


Klokomzet 54,5 miljoen euro

De klokomzet van Plantion kwam in 2021 uit op 54,5 miljoen euro, ofwel 8,8 procent meer dan het jaar ervoor. 'Opvallend daarbij is dat het aandeel digitale klokinkoop toenam van 20 procent aan het begin van het jaar tot 30 procent aan het eind.'

Plantion schrijft de digitale groei van de klokverkoop toe aan de ruimere openstelling van klokvoorverkoop en het toevoegen van live videobeelden aan kopen op afstand. De verkoop via de webshop, voor losse aankopen en bestellingen, steeg naar 1,3 miljoen euro.

Via bemiddeling verkocht de bloemenveiling voor 56,5 miljoen euro aan bloemen en planten. De groei is van hetzelfde kaliber als bij de klok.


Meer leden

Het aantal leden van de coöperatieve veiling klom in 2021 naar 211. Plantion schreef vorig jaar acht nieuwe leden bij. De veiling turfde in totaal 1.081 telers die op Ede aanvoeren. Ook hier is sprake van groei: ruim zestig nieuwe aanvoerders dienden zich aan. Het aantal inkopers nam met ruim honderd toe tot 1.690. De aanwas was twee keer zo groot als in 2020. Vooral bloemisten kopen bij het veilbedrijf in.

Plantion wil dit jaar opnieuw groeien met 10 procent. De veiling houdt nog wel een slag om de arm als het gaat om de zekerheid van het bloemen- en plantenaanbod. De digitale diensten zullen verder uitdijen in 2022, zegt de woordvoerder.

Plantion is niet de enige sierteeltveiling die een sterke groei van de digitale verkoop meldt. Ook grote broer Royal FloraHolland doet dat. De omzet met het internationale, digitale platform Floriday overstijgt in 2021 de grens van 1 miljard euro. Het aandeel van Floriday in de totale omzet komt hierdoor op ongeveer 20 procent.

Floriday heeft zo'n vierduizend gebruikers in 45 landen. FloraHolland maakt komende week de omzetcijfers over 2021 bekend.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    8° / 4°
    20 %
  • Maandag
    6° / 3°
    70 %
  • Dinsdag
    9° / 4°
    70 %
Meer weer