Onlineverkoop groente en fruit stijgt 50 procent

Nederlandse supermarkten verkochten online in 2021 bijna 50 procent meer aardappelen, groente en fruit (AGF) dan vorig jaar. De verkoop in de winkel daalde 2 procent. Dat blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van kassadata door onderzoeksbureau IRI.

Onlineverkoop+groente+en+fruit+stijgt+50+procent
© Twan Wiermans

De meest thuisbezorgde verse groente is komkommer. Banaan staat op de eerste plek in het onlineboodschappenmandje van vers fruit. AGF heeft een omzetaandeel van 15 procent en is daarmee veruit de belangrijkste categorie binnen de onlineverkoop van supermarkten. Op de winkelvloer draagt AGF 12 procent bij aan de totale omzet.

In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg het aandeel online in de totale AGF-supermarktomzet 8 procent. In het vierde kwartaal van 2019 was dat percentage nog maar 4 procent. Naast komkommer zijn tomaat, paprika, bloemkool en broccoli de meest thuisbezorgde verse groenten. Qua supermarktomzet staat tomaat op de eerste plaats.


Forse verkoopstijging

Alle producten in de top 10 van meest verkochte groenten online noteren een forse verkoopstijging vergeleken met vorig jaar. Zo is de wortelverkoop 36 procent gestegen. Bloemkool groeide zelfs 63 procent. Het verspakket met ingrediënten om een maaltijd te bereiden, valt net buiten de top 10. Overigens doen maaltijdsalades, groentemixen en roerbakgroenten het naar verhouding beter in de winkel dan bij thuisbezorging. Mogelijk heeft dat te maken met de houdbaarheid van de producten.

Na banaan wordt qua vers fruit appel en sinaasappel het meest thuisbezorgd. Peer staat hoger op de onlinebestellijst dan in de winkel. Hetzelfde geldt voor avocado en mango. Aardbeien worden meer verkocht in de fysieke winkel. Deze komen niet voor in de top 10 meest thuisbezorgd fruit op basis van gewicht. Buiten de top 10 noteren onder meer kaki, vijg, kers en nectarine een flinke stijging in onlineverkoop.


Online boodschappen bestellen bij de supermarkt wint nog altijd aan populariteit in Nederland. De coronasituatie geeft de onlineverkoop een boost. Uit recent onderzoek van PayPal blijkt dat Nederland samen met Zweden zelfs koploper is in online boodschappen doen. 80 procent van de Nederlandse consumenten koopt weleens online boodschappen.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    10° / 6°
    50 %
  • Dinsdag
    14° / 4°
    10 %
  • Woensdag
    20° / 10°
    20 %
Meer weer