Consumptie verse groenten en fruit blijft stijgen

Nederlandse huishoudens kochten van januari tot eind juni 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden.

Consumptie+verse+groenten+en+fruit+blijft+stijgen
© Twan Wiermans

Gemiddeld groeide de consumentenaankoop van het hele assortiment groenten en fruit met 4 procent. Dit blijkt uit informatie op basis van data van onderzoeksbureau GfK. GroentenFruit Huis constateert dat hiermee de toegenomen interesse van Nederlandse consumenten in groenten en fruit ook in 2021 doorzet.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar groenten en fruit gegroeid. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Maar restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen.


Tomaat meest verkocht

De eerste helft van 2021 heeft volgens GroentenFruit Huis niet geleid tot grote verrassingen in de top 10 meest verkochte groenten, vergeleken met vorig jaar. Tomaat blijft met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht verreweg de meest gekochte groente. In 2021 zijn tot dusver 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar.

De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16 procent meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3 procent) en wortel (+1 procent) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top 5 compleet, mede dankzij toename van 3 procent in de verkoop.


Opmars verspakketten

Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig, schrijft GroentenFruit Huis. Deze pakketten vallen nog net buiten de top 10 van meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10 procent te zien in de eerste helft van 2021. Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16 procent), bloemkool (+13 procent), spitskool (+13 procent) en boerenkool (+10 procent).

Bij fruit veroverde banaan (+1 procent) de eerste plaats in de top 10. Op korte afstand gevolgd door appel (-5 procent), die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. De oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar.


Peren populair

De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer peren. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Naast peren waren blauwe bessen (+14 procent), kiwi's (+14 procent), druiven (+11 procent) en citroenen (+10 procent) populair in de eerste helft van het jaar.

Corona heeft ook het online aankopen van groenten en fruit een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankopen van groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 steeg dit aandeel naar bijna 8 procent.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer