Kwart mensen koopt in coronatijd voor het eerst online bloemen
Sinds de coronacrisis begon, heeft 26 procent van de consumenten voor het eerst bloemen en 25 procent voor het eerst planten online gekocht. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction.
Van de ondervraagde consumenten laat 31 procent bloemen thuisbezorgen sinds het begin van de crisis. Bij planten ligt dit percentage op 28. Het onderzoek wijst verder uit dat 27 procent van de respondenten vaker bloemen bij anderen laat bezorgen. Bij planten doet 26 procent dit. Ongeveer de helft van de ondervraagden waardeert het dat bloemisten en tuincentra thuisbezorgen.
Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van Bloemenbureau Holland (BBH) en vond plaats in de vier kernlanden: Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Motivaction vroeg aan consumenten of ze het eens zijn met de stelling dat bloemen en planten de sfeer in huis een stuk prettiger maken als ze zo veel thuis zijn.
Beter verzorgen
Drie op de vijf geënquêteerden zegt het daarmee eens te zijn. 'Opvallend is dat de Franse en Britse consumenten vaker vinden dat bloemen de sfeer thuis verhogen', meldt BBH. 'Ook zeggen zij beter voor hun kamer- en buitenplanten te zorgen tijdens de crisis.'
Onderzoekers hebben ook de financiële situatie van de consumenten onder de loep genomen. Van de ondervraagden concludeert 17 procent dat zij er financieel op achteruit zijn gegaan. Ruim een op de vijf voelt aankomen dat dit de komende zes maanden gebeurt. Een betere financiële situatie ervaart 12 procent en 14 procent verwacht dat dit binnen een half jaar het geval is.
Franse consumenten zijn het negatiefst over hun toekomstige financiën: 17 procent voorspelt dat hun situatie de komende zes maanden verslechtert. Millennials in de vier landen zeggen bovengemiddeld vaak dat hun financiële situatie erop vooruit is gegaan of dat dit het komend half jaar zo zal zijn.
Mannen kopen meer voor zichzelf
Engelse consumenten verwachten meer bloemen te kopen, zowel voor henzelf als voor anderen. Fransen daarentegen denken minder bloemen aan te schaffen. Ook interessant is, aldus BBH, dat mannen verwachten meer bloemen voor zichzelf te kopen dan vrouwen.
Het onderzoek van Motivaction vond in juni van dit jaar plaats. Soortgelijke vorsingen werden ook in februari en in oktober 2020 gedaan. Ook die twee toonden aan dat in coronatijd bloemen en planten belangrijk zijn voor mensen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Spearhead Zitmaaier / tuintrekker RI80 (ZOB) #22495
Gebruikt, € 1.750
-
Strautmann HK 3 Plus
Gebruikt, € 750
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (MM) #28779
Gebruikt, P.O.A.
-
Volumebak 150 cm euro aansluiting
Gebruikt, € 985
Vacatures
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Projectmedewerker waterkwaliteit, NIL, klimaat, bodem en agrarisch natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Directeur
KAVB - Hillegom
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Weer
-
Donderdag13° / 12°95 %
-
Vrijdag12° / 5°20 %
-
Zaterdag13° / 4°20 %