Digitale ATH trekt 9.500 bezoekers

Door covid-19 is er in 2020 geen livebeurs geweest en ook dit jaar blijft onduidelijk of dit weer mogelijk zal zijn. Daarom schieten de onlinebeurzen als paddenstoelen uit de grond. Dit gaat met wisselend succes, bleek bijvoorbeeld uit de virtuele Sima die normaal in Parijs wordt gehouden en de digitale ATH die anders plaats zou vinden in Biddinghuizen.

Digitale+ATH+trekt+9%2E500+bezoekers
© ATH

De Duitse Eurotier trok in vier dagen 41.000 onlinedeelnemers, in plaats van de 155.000 bezoekers tijdens de livebeurs in Hannover in 2018. De Franse Sima-beurs trok live in 2019 zo'n 230.000 bezoekers naar Parijs. Hoeveel dit er online waren, wordt niet bekend gemaakt.

De onlinebeurzen zijn niet echt te vergelijken met de liveversies. Er zijn vaak minder machines en bezoekers en het nieuws was sowieso al online te vinden. Het gebrek aan interactie is voor de meesten het grootste gemis. Toch overheerst tevredenheid onder organisatoren, fabrikanten en bezoekers. Een onlinebeurs is altijd beter dan geen beurs.


Ruimere mogelijkheden

Daarbij hebben fabrikanten nu veel ruimere mogelijkheden om hun klanten te informeren, via foto, film, chat, online-ontmoetingen en kennissessies. En het kost maar een fractie van een livebeurs. Deelname is goedkoper en er zijn geen kosten voor transport van machines en accommodatie van personeel.

ATH onderscheidde zich met goede virtuele visualisatie van beursstands

Ook de AgroTechniek Holland (ATH)-beurs, die normaal gesproken eens per twee jaar rond september live in Biddinghuizen wordt gehouden, vond nu digitaal plaats op 10 en 11 maart. ATH bleek voor een digitale beurs prima te zijn verlopen, met ruim 9.500 bezoekers in twee dagen. Ter vergelijking: de vijfde live-editie in 2018 trok 50.000 bezoekers in vier dagen en er stonden 3.000 machines van 500 merken.


Opvallend ten opzichte van andere virtuele beurzen was de goede visualisatie van de beursstands. Daarbij bood het onlineplatform ook weer veel mogelijkheden, zoals het volgen van webinars en kennissessies, een goede chatfunctie met de exposanten en een uitgebreide lijst van ruim 120 noviteiten.


Scrollen door machines

Wie klikt op de knop 'stands' op athdigitaal.nl kan heel lang scrollen door alle machines die de fabrikanten in hun virtuele stand tonen. In totaal omvatte het beursaanbod 1.200 trekkers en machines van meer dan 340 merken. Ook is er weer een Bronzen Sikkel uitgereikt die ging naar Kverneland met zijn wentelploeg die achter de trekker aan rijdt.


De Kverneland 3400S won de Bronzen Sikkel op de digitale ATH-beurs.
De Kverneland 3400S won de Bronzen Sikkel op de digitale ATH-beurs. © Frits Huiden

Beursorganisator Willem Bierema is tevreden over de eerste digitale ATH en ontwikkelt het concept verder voor een tweede, bredere editie in november. Ook de online-edities voor GroenTechniek en Interne Logistiek zullen via dit concept worden doorontwikkeld.

Bierema wil zowel online als met de livebeurzen actief blijven om aanbieders en bezoekers meerdere malen met elkaar in contact te laten komen. De website athdigitaal.nl blijft ook na de beursdagen beschikbaar.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer