Oregional+mikt+op+klimaatneutrale+producten+in+2025
Achtergrond
© Vidiphoto

Oregional mikt op klimaatneutrale producten in 2025

Een op de tien Gelderse boeren verkoopt zijn waar via de korte keten. Oregional is een van de grote spelers en mikt op de consumentenmarkt in Nijmegen-Arnhem.

Halverwege de vorige eeuw was het eenvoudig: boeren verkochten hun waar op markten in de stad en de reststromen – stadscompost – ging terug naar het platteland. 'Die aloude verbinding willen we in ere herstellen', schetst Gerard Titulaer, voorzitter van Oregional. 'Door echt met burgers in contact te staan, beter voor het voetlicht te brengen hoe we voedsel produceren, een betere prijs te krijgen voor onze producten en te investeren in het landschap.'

Boerencoöperatie Oregional bestaat tien jaar. De start, midden in de economische crisis, was moeizaam, mede omdat afnemers van het eerste uur op voedsel bezuinigden. Maar een aantal jaren later keerde het tij en kreeg de boerencoöperatie een vaste klantenkring in de horeca, retail, catering, bij particulieren en zorginstellingen in regio Arnhem, Nijmegen, Achterhoek en De Liemers.


Tweeduizend producten

Klanten kunnen 's middag tot 15 uur hun bestellingen voor de volgende dag opgeven. Vanaf 4.30 uur de volgende ochtend worden de streekproducten van ruim veertig boeren en tuinders verzameld. Het assortiment van Oregional bestaat uit tweeduizend producten. Een paar uur later leveren de eigen chauffeurs de eerste bestellingen, zes dagen in de week.

Korte ketens die het volhouden, zijn met een lampje te zoeken

Gerard Titulaer, voorzitter van Oregional

'Daarmee hebben we het volume dat nodig is om een grote markt te bedienen. De coronacrisis gooit inderdaad weer roet in het eten, maar we staan in de startblokken om door te groeien', analyseert Titulaer, voormalig directeur van de Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie en Stichting Vrienden van het Platteland.


Radboud Universiteit

Afgelopen zomer sloot Oregional een overeenkomst met de Radboud Universiteit Nijmegen. De coöperatie gaat, als de universiteit weer volledig opengaat, 23.000 studenten en ruim 5.000 medewerkers bedienen via de restaurants op de campus. 'We kijken samen met studenten ook of we voedselpakketten kunnen leveren voor twee personen tegen een prijs die voor hen ook aantrekkelijk is', zegt de voorzitter.

Overeenkomsten als deze maken het mogelijk om investeringen te doen in het verduurzamen van de voedselproductie. Titulaer: 'En een aantal boeren is al heel ver met eigen energieopwekking, het voeren van reststromen aan het vee en een kringloop op of rond het eigen bedrijf.'


Tredmolen van schaalvergroting

Volgens Titulaer is Oregional een antwoord op 'de tredmolen van schaalvergroting'. 'Boeren in deze regio hadden al jaren het gevoel dat ze steeds achter de feiten aanliepen op het gebied van milieuregelgeving, dierwelzijn en landschapsontwikkeling', zegt hij.

'Daarnaast is in de regio Arnhem-Nijmegen de ontwikkelruimte sowieso beperkt. En juist de stedelingen zijn kritisch op wat er in 'hun buitengebied' gebeurt.'


Een korte keten gaat volgens de voorzitter verder dan een winkel op het erf. 'Je wil een structurele afzet voor boeren hebben buiten de gangbare ketens. Je wil een totaalpakket bieden en een stedelijke markt bedienen, zowel zakelijk als particulier. Onze ambitie is om dit circulair te maken, met klimaatneutrale producten uit een straal van maximaal 50 kilometer.'


Verlengstuk

Het samenwerken binnen een boerencoöperatie gaat niet zonder slag of stoot. Volgens de voorzitter is het zaak dat je Oregional als een verlengstuk van je eigen bedrijf ziet. 'Je moet echt investeren in de middellange termijn en niet voor de kortetermijnwinst gaan en opeens een eigen afnemer gaan regelen. Dat is de afgelopen jaren nog weleens lastig gebleken.'

In de korte keten lijkt de concurrentie de afgelopen jaren groot geworden, maar volgens Titulaer valt dat wel mee. 'Veel initiatieven sneuvelen: korte ketens die het volhouden, zijn met een lampje te zoeken. Supermarkten en grote onlineconcepten zoals Picnic en HelloFresh willen vooral de aandeelhouders tevreden houden en niet investeren in een duurzame voedselketen. Daarnaast groeit de groep bewuste consumenten.'


Marktonderzoek

Oregional wil graag in dat gat in de markt stappen en voert daarom een uitgebreid marktonderzoek uit. 'De consument kan een vijftigplusser, maar ook een gezin of een jongere zijn. Willen die in het weekend hetzelfde recept als doordeweeks? Willen ze online bestellen, een maaltijdbox met recepten, shoppen in een foodhal of kant-en-klaarmaaltijden? Dat willen we eerst goed in beeld brengen.'

Daarnaast is het zaak om een (online) gemeenschap te bouwen met die consument, zodat ook de echte relatie tussen producent en consument kan herstellen, betoogt de voorzitter. 'En onze corebusiness is het boerenproduct, dus de logistiek of de zogenoemde last mile kan ook bij andere partijen worden ondergebracht.'


De uitdaging: een compleet winkelmandje vullen

Wie het over de korte keten heeft, spreekt meestal over de verkoop van boerenproducten met maximaal één tussenschakel. Dus verkoop op het erf, al dan niet via een automaat of winkel of met hulp van een partner in de vorm van een supermarkt, onbemande winkel, coöperatie, groothandel of collega-boeren. Gelderland loopt landelijk voorop met korte ketens, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research (2019). De belangrijkste handelswaar: groente, fruit en eieren. Een uitdaging is om consumenten een compleet winkelmandje met verse producten voor te schotelen. Ook supermarkten met eigen streekproducten en nieuwe initiatieven als streekvoedselboxen schieten snel wortel.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    7° / 4°
    20 %
  • Zaterdag
    5° / 1°
    70 %
  • Zondag
    4° / 0°
    60 %
Meer weer