Noaberschap+gevraagd+in+de+korte+keten
Achtergrond
© Twentse Ambassade

Noaberschap gevraagd in de korte keten

Een kerstpakket met alleen Twentse producten, te koop bij Makro, kan als voorbeeld dienen voor andere regio's om te laten zien hoe producten uit de korte keten kunnen worden afgezet tegen een faire prijs. 'Het is onzin dat er in een dergelijke keten voor regio- en streekproducten geen eerlijke prijs kan worden betaald.'

'Waar kom je vandaan, uit Twente toevallig?', vraagt Roelof Caré aan een klant bij Twente in de Markthal. Deze winkel verkoopt Twentse streekproducten in de iconische Rotterdamse Markthal. De klant antwoord ontkennend en vervolgt haar weg. 'Ik vraag dit aan iedereen die hier komt', zegt projectmanager Caré. 'Er komen hier veel Twentenaren. Elke twee weken hebben we hier een borrel waar Tukkers uit de hele regio op afkomen.'

Twente in de Markthal is een initiatief van de Twentse Ambassade, een netwerkorganisatie die jaren geleden door initiatiefnemer Danny de Vries werd gestart om Twente te promoten. Met vestigingen in binnen- en buitenland slaagt de organisatie daar tot op heden prima in. Eind vorig jaar opende Twente in de Markthal, met steun van provincie Overijssel.



'Al in 2013 wilde Danny iets doen met regio- en streekproducten', weet Caré. 'Dat kostte veel werk, tijd en energie, maar dat heeft hij niet geschuwd. Vorig jaar ging de winkel met een vliegende vaart van start.'

Er is momenteel geen weg naar groothandels en inkooporganisaties

Roelof Caré, projectmanager bij Twente in de Markthal

In ziekenhuis door corona

Door de coronacrisis kwam de goede start tot een einde, ook omdat Caré zelf het coronavirus opliep en in het ziekenhuis belandde. 'Ik was er echt slecht aan toe, de behandeling had niet veel later moeten beginnen', blikt hij terug.

Maar vanuit zijn ziekenhuisbed begon de enthousiaste Caré alweer na te denken over nieuwe initiatieven om de regionale boerenproducten te promoten. Een van die plannen was een Twents kerstpakket, later naar analogie van de winkelnaam omgedoopt tot Twente onder de Kerstboom.

'Ik ben ook vanuit het ziekenhuis op zoek gegaan naar afnemers', zegt Caré. Eén ding stond daarbij voorop als absolute voorwaarde: een eerlijke prijs voor boeren en producenten wiens producten in het kerstpakket belanden.


Met boerenvuist op tafel

'Dat betekende wel dat we in de onderhandelingen af en toe met de boerenvuist op tafel moesten slaan', vervolgt Caré. Makro Kerstpakketten heeft de handschoen opgepakt, met als resultaat dat Twente onder de Kerstboom door het hele land wordt vermarkt.

Het pakket bevat met 78 artikelen een breed scala aan agrarische producten uit Twente. Zo is er wijn van wijngaard Tappermars in Den Ham, bier van Huttenkloas en worst van Dreug. 'Ook hebben we producten van Twentefruit uit Noord-Deurningen', aldus Caré.



De eigenaar van dat fruitbedrijf, Wouter Krabbe, is volgens Caré een goed voorbeeld van een moderne boer die de stap naar succesvol streekproducent heeft gemaakt. 'In veel agrarische regio's zie je nieuw ondernemerschap ontstaan vanuit oud ondernemerschap. Je ziet dat boeren nadenken over hoe het generaties terug ging. De ouderwetse Twentse keuterboer zou nu een beter toekomstperspectief hebben dan vroeger.'


Grotere afzetmarkt

Volgens Caré is Twente onder de Kerstboom een voorbeeld van hoe boeren kunnen worden geholpen om een grotere afzetmarkt te vinden voor hun regio- en streekproducten. 'Veel producten zijn nu nog een niche, maar hebben de potentie om de weg naar de markt te vinden.'

Daar is wel een bepaalde collectiviteit voor nodig en hulp van de overheid, stelt Caré. 'Die kan boeren faciliteren met bijvoorbeeld experts op het gebied van marketing en logistiek.'


Twentefruit is een van de deelnemende agrarische bedrijven aan Twente onder de Kerstboom.
Twentefruit Markthal
Twentefruit is een van de deelnemende agrarische bedrijven aan Twente onder de Kerstboom. Twentefruit Markthal © Tys Hallema

Ook van andere ketenpartijen is noaberschap nodig, stelt de projectmanager. 'Het belang van dit initiatief zit 'm in het feit dat we met Makro een van de grote spelers aan boord hebben. Grote afnemers moeten een rol gaan spelen als het gaat om streekproducten, want momenteel is er amper een weg te vinden naar de stad, groothandels of inkooporganisaties.'


Contact met ketenpartijen

De rol die de Twentse Ambassade in het verhaal kan spelen, zit in het contact met de ketenpartijen, vindt Caré. 'En volhardend zijn in dat contact. We moeten zorgen dat streekproducten in het dagelijkse aanbod belanden. Het is onzin dat dit niet voor een eerlijke prijs zou kunnen. De marges voor de handelspartijen kunnen lager, ook dat is noaberschap.'

Maar volgens Caré zijn boeren en kleine producenten op dit moment vogelvrij. 'Ik denk dat de overheid daarin moet interveniëren.'


Toekomst van Nederland als voedselexporteur

Caré denkt dat een eerlijke prijs voor lokaal voedsel, geleverd in korte ketens, bijdraagt aan de toekomst van Nederland als voedselexporteur. De ecologische en economische ruimte die korte ketens voor binnenlandse consumptie opleveren, kan worden gebruikt door wereldmarktproducenten.

Caré: 'Er is geen ander land dat zo duurzaam en innovatief grote hoeveelheden voedsel kan produceren. Doen wij het niet, dan gebeurt het elders. Maar dan minder duurzaam.' Daarom is het volgens hem tijd dat overheden niet alleen miljoenen pompen in de erkenning van streekproducten, maar dat er ook naar de afzet wordt gekeken. 'Pas dan realiseer je: zonder afzet geen perspectief.'


Gedeputeerde: 'Twentse verbondenheid is bijzonder'

Overijssels landbouwgedeputeerde Gert Harm ten Bolscher is zeer te spreken over het initiatief Twente onder de Kerstboom van de Twentse Ambassade. 'Het is een manier waarop je mensen op een laagdrempelige, sympathieke manier kennis laat maken met Twentse streekproducten.' Iedereen vindt het leuk om een kerstpakket te krijgen, stelt Ten Bolscher. 'En ondernemers die zich verbonden voelen met Twente kunnen hiermee hun trots op de streek uitdragen.' Volgens de gedeputeerde, zelf ook een geboren Twentenaar, kan het kerstpakket bijdragen aan de groei van de populariteit van streekproducten. Het is volgens hem dan ook goed dat een grote partij als Makro zich heeft verbonden aan het project. 'Makro kan de logistiek organiseren en heeft de kanalen om het kerstpakket te promoten. Je hebt op die manier een heel professionele partij aan boord. Als je dat zelf vanaf nul helemaal moet opzetten, is dat haast niet te doen. Dat hoor ik ook vaak als ik met boeren praat. Voor logistiek en marketing moet je echt vakmensen hebben.' Ten Bolscher vindt het bijzonder dat Twente vooralsnog de enige regio in Nederland is die zich via een ambassade profileert richting de rest van het land en daarbuiten. Hij zegt dat er voor andere regio's met een sterke identiteit ook kansen liggen op dit gebied. 'Wat Twente wel onderscheidt, is de verbondenheid met het gebied. Die is bijzonder en tref je niet op veel plekken in het land zo aan.' Provincie Overijssel steunt de Twentse winkel in de Rotterdamse Markthal met een subsidie. Bij Twente onder de Kerstboom is de provincie niet rechtstreeks betrokken.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    13° / 13°
    90 %
  • Maandag
    13° / 8°
    20 %
  • Dinsdag
    13° / 7°
    40 %
Meer weer