Flexitarisch als nieuwe klimaatstandaard

'Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon, met één vleesloze dag, als de nieuwe standaard in Nederland', zegt Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees.

Flexitarisch+als+nieuwe+klimaatstandaard
© Vion

De besparing die met deze actieweek kan worden gerealiseerd, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. 'Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen', geeft Boerdam aan.



Wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 130 liter water, 75 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees. 'Dat is een halve kip.' Deze besparingen zijn door middel van een 'cradle to end of life' levenscyclusanalyse doorgerekend.


Luchtfietserij

De cijfers zijn geen luchtfietserij, verzekert Boerdam, maar vastgesteld door Blonk Consultants, rekening houdend met de nieuwe voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Die geeft aan dat het bewustzijn dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Dat is de insteek van Nationale Week Zonder Vlees editie drie, van 9 tot 15 maart.

Tijdens de actieweek worden deelnemers geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten om zo te ervaren hoe 'lekker en gemakkelijk' dit kan zijn. Dit is nodig, omdat er nog allerlei vooroordelen lijken te heersen over vega, die het bestrijden waard zijn, weet Boerdam.

De campagne lijkt vruchten af te werpen, want de helft van de Nederlanders die de eerdere twee campagnes hebben gezien - globaal 7,5 miljoen mensen - spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten, stelt onderzoeksbureau Blauw.


Structureel

Deze cijfers worden ondersteund door resultaten uit een enquête die gehouden is onder de deelnemers in 2019. Hierin geeft iets meer dan de helft van deelnemers (52 procent) aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne.


Gedragsverandering is dus mogelijk via de media, concludeert de organisatie. De actie sluit aan bij het groeiende bewustzijn dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. De grote milieu-impact van vlees eten speelt hierin een belangrijke rol.


Voedingsindustrie

De Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door ruim zestig partners uit de voedingsindustrie. Tevens wordt de campagne ondersteund door Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden.

Hij zet zich als ambassadeur in om deze duurzame campagne een nationaal succes te maken. Beukeboom: 'De Week Zonder Vlees vestigt de aandacht op hoe je zelf kunt bijdragen aan een duurzamere wereld. Het illustreert dat ook kleine stapjes grote impact kunnen hebben zonder in te hoeven leveren op de eigen kwaliteit van leven'.


Partnermodel

De actieweek is een niet-commercieel initiatief met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Oprichter Boerdam: 'We hebben als stichting ook in 2020 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne'.

Vanaf deze week kunnen burgers zich op weekzondervlees.nl aanmelden om mee te doen. Deelnemers worden op de hoogte gehouden door middel van tips en inspiratie en krijgen toegang tot het digitale Nationale Week Zonder Vlees magazine dat begin maart verschijnt.


• Klik voor Blonk Consultants-rapport op onderstaande pdf

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer