Belgische 'De Lijn' stopt vegacampagne na boerenprotest

Protesten van onder meer het Belgische Algemeen Boeren Syndicaat (ABS) hebben ertoe geleid dat de reclamecampagne van de veganistenbeweging Be Vegan op trams van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na één dag is afgeblazen.

Belgische+%27De+Lijn%27+stopt+vegacampagne+na+boerenprotest
© Eigen Foto

In de campagne stelt Be Vegan dat melk moord is, omdat voor de productie van melk kalveren worden geboren. Deze kalveren worden deels voor de fokkerij en deels als vleeskalf aangehouden. Volgens Be Vegan is melk daarmee moord, een deel van de kalveren moet in de ogen van de organisatie dood voor de melkproductie.

Klap in het gezicht

'De reclamecampagne tegen melk, die momenteel loopt op trams en bussen van De Lijn, is voor vele hardwerkende boeren, en zeker voor onze melkboeren, een slag in het gezicht. En een harde slag', stelt het Algemeen Boeren Syndicaat. Bij deze boerenorganisatie stond de telefoon dan ook roodgloeiend vanwege woedende melkveehouders aan de lijn.

De campagne was voor het ABS reden om een klacht neer te leggen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, omdat De Lijn met deze campagne uit de bocht zou vliegen. Daarbij stelt De Lijn zelf dat voor boodschappen waarvan de bedoeling dubieus is, geen reclame wordt gemaakt, meldt ABS. De slogan 'Melk is dodelijk', is volgens de boerenorganisatie niet alleen dubieus, maar ook zelfs bijna misdadig.

Campagne ingetrokken

Omdat de campagne voor plantaardige alternatieven voor melk als kwetsend wordt ervaren, heeft De Lijn deze, na onderling overleg met de adverteerder, na één dag ingetrokken.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer