Onnodige+rit+moet+weg+uit+sierteelttransport
Nieuws
© Dirk Hol

Onnodige rit moet weg uit sierteelttransport

Tussen telers van bloemen en planten en sierteelthandelaren vindt veel onnodig vervoer plaats. Dit maakt producten duurder, gaat ten koste van de kwaliteit en is niet duurzaam. Het moet efficiënter.

Een voorbeeld uit de praktijk: een teler uit Rijnsburg besluit een partij lelies aan te voeren op de exportlocatie Aalsmeer van Royal FloraHolland. Hij verwacht deze dag in Aalsmeer een iets hogere prijs te krijgen dan wanneer hij de lelies voor de klok in Rijnsburg laat komen. De teler transporteert de bloemen naar Aalsmeer alwaar ze voor de klok komen.

Via kopen op afstand biedt een handelaar uit Rijnsburg de hoogste prijs voor de partij. Hij laat de lelies vervolgens vervoeren naar zijn vestiging in Rijnsburg om de bloemen vandaar verder te distribueren.

Nutteloze stromen

'Kijk, dat zijn twee nutteloze vervoersstromen', zegt Yme Pasma, operationeel directeur bij FloraHolland. Volgens hem staat het bovengenoemde voorbeeld niet op zichzelf, maar komen soortgelijke situaties met de regelmaat van de klok voor.

'Eigenlijk hebben we te grote gebouwen bij FloraHolland'

'Er zijn in de Nederlandse sierteelt veel heen-en-weerbewegingen. Die maken bloemen en planten onnodig duurder, komen de kwaliteit niet ten goede en zijn niet duurzaam', legt de operationeel directeur uit. 'Blijkbaar is er in de sector genoeg verdiend dat het niet efficiënter hoefde', concludeert Pasma. Wat volgens hem ook voor FloraHolland zelf geldt. 'Eigenlijk hebben we te grote gebouwen. Met een goede planning kunnen we met kleinere vestigingen uit.'

Logistiek aanpassen

De toenemende wereldwijde concurrentie in de sierteelt noopt volgens FloraHolland tot een grotere efficiency in de keten. Om die reden grijpt FloraHolland het landelijk gaan veilen (met ingang van 2021) aan om de logistiek aan te pakken. Met landelijk veilen op de digitale klok worden koop en logistiek ontkoppelt, wat het mogelijk maakt om vervoersstromen anders te regelen. 'In het voorbeeld van de teler en handelaar in Rijnsburg kan de leliestroom gewoon via de veiling in Rijnsburg', schetst Pasma.

In de 'nieuwe logistieke wereld van teler tot handelaar' wil FloraHolland de regie nemen. Het bedrijf zegt het overzicht te hebben en met data het transport gericht te kunnen sturen. Pasma zegt dat de veiling kennis kan combineren die andere partijen in de keten niet hebben.

Aflevertijd op Floriday

De nieuwe strategie heeft ook tot gevolg dat de interne logistiek van FloraHolland verandert. De veiling wil diensten gaan aanbieden als kopen uit voorraad, waarbij FloraHolland de bloemen en planten binnen een uur levert. Het bufferen van sierteeltproducten is een andere, evenals het al 's nachts leveren van bloemen en planten die klanten via klokvoorverkoop hebben gekocht.

Af-tuin veilen, geprogrammeerd voor 2022, is een andere wijze van verkoop die de logistiek verder moet stroomlijnen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat op Floriday, het digitale platform van de bloemenveiling, te zien zal zijn wanneer de koper zijn producten geleverd krijgt, stelt Pasma.

Locatiestrategie

Gekoppeld aan de logistieke plannen is FloraHolland bezig met een locatiestrategie. 'Per vestiging brengen we in kaart wat moet worden verbouwd, wat gesloopt en welke nieuwbouw nodig is', zegt Steven van Schilfgaarde, algemeen directeur van FloraHolland. Details hierover zijn volgens hem nog niet te geven omdat het proces nog loopt.

Over de externe logistieke plannen is de veiling in overleg het Collectief Sierteelt Vervoer, een groep erkende sierteeltvervoerders die als zelfstandige ondernemers samenwerken. FloraHolland wil met transporteurs samenwerken om de nieuwe logistieke plannen te verwezenlijken. Grofweg zijn de logistieke bewegingen met 40 procent terug te brengen, is de verwachting.

Weer

  • Zondag
    21° / 17°
    60 %
  • Maandag
    18° / 14°
    50 %
  • Dinsdag
    19° / 10°
    10 %
Meer weer