Omzet+FloraHolland+maakt+kleine+knieval
Nieuws
© FloraHolland

Omzet FloraHolland maakt kleine knieval

Royal FloraHolland heeft vorig jaar een kleinere omzet gedraaid dan in 2017. De neergang was 0,8 procent.

In 2018 zette de bloemenveiling 4,65 miljard euro om. Daarvoor waren 12,1 miljard bloemen en planten, 5.550 aanvoerders en een kleine 2.500 kopers nodig. Dat de omzet lager uitviel dan in 2017, had te maken met de warme zomer in Europa en de koude weersomstandigheden in de belangrijkste productiegebieden in Afrika. De eerste reden zorgde voor minder kooplust bij de consument, de tweede voor minder aanvoer op de veiling.

Door efficiënter te werken heeft FloraHolland in het afgelopen jaar kosten kunnen besparen. De totale operationele kosten zijn met 4,1 procent gedaald naar 282 miljoen euro. In 2018 is in totaal 80 miljoen geïnvesteerd (tegen 72 miljoen euro in 2017) in onder meer digitalisering, vastgoed en logistieke middelen, zonder dat de veiling bij externe financiers heeft hoeven aankloppen.

Ratio's op niveau

Volgens financieel directeur David van Mechelen staat de veiling er goed voor. 'De financiële ratio's zijn op niveau, met 27,2 procent voor solvabiliteit en 55,7 procent voor risicodragend vermogen.' Van Mechelen zegt dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om de efficiency van de bedrijfsvoering verder te verbeteren. 'Dat is nodig, omdat we ons strategisch programma de komende jaren verder gaan uitrollen en we dus blijven investeren en innoveren. Tegelijkertijd willen we aan het eind van het jaar steeds een positief resultaat laten zien.'

FloraHolland boekte in 2018 een winst van 319.000 euro, blijkt uit het maandag gepresenteerde jaarverslag van de veiling. Zowel winst als omzet blijven achter bij de verwachtingen aan het begin van 2018.

Tevredenheid klanten

Algemeen directeur Steven van Schilfgaarde zegt dat leden en klanten tevredener zijn over de prestaties van FloraHolland. 'De extra aandacht voor de verbetering van de dagelijkse dienstverlening en focus op onze kernactiviteiten heeft zijn vruchten afgeworpen', stelt hij. De klanttevredenheid is in 2018 verbeterd, maar volgens Van Schilfgaarde nog niet op het gewenste niveau.

De vorderingen met het digitale platform Floriday verlopen nog niet helemaal naar wens. Er waren vertragingen bij de ontwikkeling ervan. Eind 2018 waren er 1.200 kwekers aangesloten. 'De joint venture Blueroots, waarin sinds begin 2019 wordt samengewerkt met handelspartijen, zorgt wel voor een stevige impuls voor de digitale marktplaats', vertelt de algemeen directeur. 'Daarnaast worden voortdurend functionaliteiten toegevoegd aan Floriday op basis van de behoeften van klanten. Ook zijn er meer apps gekoppeld aan het digitale platform.'

Uitbreiding vastgoed

FloraHolland heeft dit jaar plannen om flink te investeren in vastgoed. 'De behoefte aan ruimte bij klanten neemt toe', zegt Van Schilfgaarde. 'Daarnaast zijn aanpassingen nodig om de eigen logistieke processen beter te laten verlopen.' De uitbreidingen – Van Schilfgaarde noemt het modernisering – betreffen de exportlocaties Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.

FloraHolland heeft de ambitie om een 24 uurs-dienstverlener te worden. Het bedrijf wil minder piekbelasting rond de klokverkoop en het werk meer spreiden over de hele dag. Zo zijn er plannen om te gaan leveren uit voorraad. Verder wil de veiling meer internationale financiële diensten leveren aan telers en klanten.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    21° / 12°
    10 %
  • Woensdag
    21° / 11°
    10 %
  • Donderdag
    23° / 12°
    10 %
Meer weer