76 procent maatwerktransporten mest voldoet niet aan de regels
76 procent van zestig gecontroleerde maatwerktransporten zonder GR/gps van dierlijke mest voldoet niet aan de geldende voorwaarden voor maatwerkvervoer. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die verbetering verwacht.
Komt die verbetering niet, dan kan de uitzondering voor maatwerkvervoer heroverwogen worden. Het gaat om maatwerktransporten die in augustus en september zijn gecontroleerd. In die maanden werden ongeveer 11.000 maatwerktransporten van dierlijke mest uitgevoerd. Dit vervoer is bedoeld voor korte afstanden tussen de leverancier en de afnemer of vervoer naar percelen in eigen gebruik in de grensregio's. Ook deze mesttransporten moeten vooraf volledig worden gemeld.
Voor ondernemers betekent het maatwerkvervoer flexibiliteit. Zij besparen kosten van een intermediair en hoeven geen GR-apparatuur te gebruiken tijdens het transport. Ook een monster nemen en wegen met een geijkt weegwerktuig zijn niet verplicht. 'Die ruimte is echter geen vanzelfsprekendheid. Het is een uitzondering op het reguliere standaard mestvervoer en kan alleen blijven bestaan als vooraf duidelijk is wat wanneer en naar wie wordt vervoerd', stelt de NVWA nu.
Meldingen in rVDM
Tijdens de recente controle van zo'n zestig transporten onderzocht de NVWA of de uitvoering overeenkomt met de meldingen in het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM). Als belangrijkste punt is uit een aantal controles naar voren gekomen dat er geen mesttransport heeft plaatsgevonden naar een andere afnemer. Ook werd het het transport soms pas gemeld nadat dit al had plaatsgevonden, soms tot maanden geleden. Ook werden in een aantal gevallen onjuiste kentekens opgegeven.
Wanneer een uitgevoerd transport pas achteraf wordt geregistreerd, houdt dit automatisch in dat er op het moment van het transport geen gebruik werd gemaakt van het rVDM. Bij constatering hiervan kan een boete van 1.500 euro worden opgelegd, aldus de NVWA. In de laatste weken van 2025 wordt nogmaals gecontroleerd op maatwerkvervoer.
'Blijft verbetering uit bij de maatwerktransporten, dan wordt de uitzondering heroverwogen. De regeling voor maatwerkvervoer zonder GR/gps steunt op vertrouwen, transparantie en correcte registratie. Alleen als de meldingen tijdig en juist worden gedaan, blijft het systeem controleerbaar', aldus de autoriteit.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Fendt 312 LSA
1993, P.O.A.
-

Fendt Lotus 1250T schudder
2024, P.O.A.
-

Lely Splendimo 320M
2011, P.O.A.
-

Case IH PUMA 185 CVX AFS CONNECT
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Weer
-
Dinsdag13° / 11°75 %
-
Woensdag12° / 11°20 %
-
Donderdag10° / 7°10 %














