Deventer Stadsboeren starten verkooppunt

Vier biologische boeren vlak bij Deventer hebben sinds vorig weekend een eigen verkooppunt in foodhal Fooddock in Deventer. De samenwerking zorgt voor een directe verbinding tussen boer en stedeling. Zowel de stadsboeren als de foodhal spelen in op de trend van beleving van eten.

Deventer+Stadsboeren+starten+verkooppunt
© Ruud Ploeg

Fooddock is de eerste foodhal in Oost-Nederland en opende twee jaar geleden de deuren in een voormalige graansilo in het havengebied van Deventer. Het concept is gebaseerd op een foodtruckfestival: gasten kunnen bij de tien verschillende keukens gerechten kopen en proeven. 'Je zit niet de hele avond aan een tafeltje, maar struint wat van keuken naar keuken. Dat brengt een leuke dynamiek met zich mee', zegt Gerrald Hekman van Fooddock.

De samenwerking met de Deventer Stadsboeren is voor de foodhal een nieuwe stap. Naast het aanbieden van kant-en-klaar eten vanuit de keukens krijgt de hal nu ook een retailfunctie. Consumenten kunnen lokale biologische ingrediënten kopen en daar thuis hun eigen eten van koken. 'Het is spannend hoe het gaat lopen, voor zowel de boeren als voor ons', vindt Hekman.

Meerwaarde

De ondernemer ziet een duidelijke meerwaarde voor beiden. 'We versterken elkaar. Bij Fooddock gaat het om beleving en puur en eerlijk eten. In iedere keuken staat het bewuste gebruik van ingrediënten en het verhaal erachter centraal. De Stadsboeren voldoen als geen ander aan deze insteek', legt hij uit.

Het gaat om het verhaal achter het eten en de bewustwording waar dat eten vandaan komt

Gerrald Hekman, foodhal Fooddock in Deventer

'De beleving van eten is een trend. Het gaat om het verhaal achter het eten en de bewustwording waar dat eten vandaan komt. Daar willen wij en ook de Stadsboeren invulling aan geven. Zij willen weer verbinding met de stad en daar biedt Fooddock een podium voor.'

Eilandje

Biologisch melkveehouder Rick Huis in 't Veld is een van de vier Deventer Stadsboeren. De groep is sinds dit jaar bij elkaar. 'We willen iets concreets doen met onze producten. Je zit als boer toch snel op je eigen eilandje en doet je eigen ding, maar iedereen is zo wel met hetzelfde bezig', zegt hij.

'Het is gek dat alle producten eerst ergens anders worden verwerkt en vervolgens anoniem weer in je eigen stad in de winkel liggen. Rechtstreekse verkoop is eigenlijk veel logischer. Bovendien zitten we alle vier aan de rand van de stad. Dat gegeven hebben we aangegrepen om te gaan samenwerken als Stadsboeren Deventer.'

De andere drie ondernemers in de groep zijn Annette Harberink van Natuurderij Keizersrande, Jopie Duijnhouwer van Tuinderij Haverkamp en Berrie Klein Swormink die brandrode runderen houdt. De groep levert een pakket van groente, vlees, zuivelproducten en binnenkort ook kaas.

Verhaal vertellen

'We willen de consument bereiken en ons verhaal vertellen', vertelt Huis in 't Veld. 'En dat is dat burgers uit de stad kunnen bijdragen aan een mooiere omgeving door rechtstreeks producten van de stadsboeren te kopen. Als biologische boeren zorgen we voor meer biodiversiteit en een mooier landschap. En hoe korter de keten, des te minder stappen er nodig zijn om het product bij de consument te krijgen.'

De groep Stadsboeren Deventer hoeft wat de deelnemers betreft niet bij vier producenten te stoppen. 'We willen uitbreiden en in de regio zit ook nog een aantal biologische bedrijven. Biologisch is een voorwaarde. En je moet natuurlijk een eigen product hebben dat je kunt aanbieden', zegt Huis in 't Veld.

Nieuwe producten

'Het is leuk om als boeren te bedenken wat je samen kunt gaan doen en om nieuwe producten te maken. En doordat je daarmee bezig bent, krijg je ook een beter beeld van wat de consument wil. Daar kun je in je bedrijfsvoering dan weer rekening mee houden.'

De samenwerking met Fooddock is een experiment. De producten van de vier boeren liggen enkele maanden in een standje in de foodhal en iedere zondag wordt er door Edith Kostelijk of een andere kok mee gekookt. Wanneer is het experiment geslaagd? Huis in 't Veld: 'Het is echt geslaagd als we als boer de consument bereiken en het verhaal kunnen vertellen dat we willen vertellen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer