Actiegroep eist extra ledenvergadering FloraHolland

De actiegroep die zich verzet tegen het volledig beeldveilen van planten bij Royal FloraHolland eist een extra algemene ledenvergadering om over dit besluit te stemmen.

De vraag om een speciale vergadering van de coöperatieve bloemenveiling wordt gesteund door achthonderd telers en handelaren, zegt oud-teler en lid van FloraHolland Jos Kester uit Maasdijk, die namens de actiegroep het woord voert.

Volgens Kester wordt voldaan aan de randvoorwaarden voor zo'n vergadering: minimaal 250 leden met een jaaromzet van op zijn minst 300 miljoen euro steunen het verzoek.

FloraHolland is van plan om bij planten per 4 oktober volledig over te gaan op beeldveilen. De stap is onderdeel van het strategisch plan van de bloemenveiling, waarin digitalisering een belangrijke plaats inneemt. Een extra ledenvergadering moet binnen vier weken na de aanvraag plaatsvinden.

Prijsvorming in gedrang

Volgens de voorstanders van de fysieke klok komt bij beeldveilen de objectieve prijsvorming op de klok in het gedrang. Ook valt de etalagefunctie weg waardoor handelaren minder impulsaankopen zullen doen, stelt de actiegroep tegen volledig beeldveilen verder. 'Het element van voelen, zien en ruiken verdwijnt', zegt Kester.

Hij wijst erop dat bij beeldveilen onvolledige en onbetrouwbare productinformatie wordt gegeven en dat bij deze manier van handel drijven kennis in de sector verloren gaat omdat het directe collegiale contact veel minder wordt.

Verschraling en schaalvergroting

De groep vreest daarnaast dat afschaffing van de fysieke klok tot verschraling van het aanbod leidt en een verdere schaalvergroting in de hand werkt. Kester: 'Algemeen directeur Lucas Vos van FloraHolland heeft zelf gezegd dat door de digitalisering 75 procent van de kopers zal verdwijnen. Wij zijn bang dat we dezelfde toestanden gaan meemaken als bij The Greenery waar een kleine groep inkopers de markt domineert.'

Kester zegt niet tegen digitalisering te zijn. 'Maar het moet een middel zijn en geen doel, zoals het nu is bij FloraHolland.' De tegenstanders van volledige digitalisering van de plantenklokken hebben met Vos een gesprek gehad, maar dat heeft niets opgeleverd, aldus Kester.

Digitaal is standaard

FloraHolland heeft al eerder laten weten vast te houden aan het digitaal veilen van planten. Bij bloemen is dit al ver doorgevoerd. 'We gaan toe naar een wereld waarin digitaal de standaard is en Kopen Op Afstand de norm. Een wereldwijde digitale marktplaats is het uitgangspunt. Dit sluit aan bij de ambitie van FloraHolland om digitaal het grootste platform voor bloemen en planten te worden.'

Volgens Vos is het besluitvormingstraject doorlopen. Leden hadden hun inbreng, de adviesraden waren positief en de raad van commissarissen heeft de digitaliseringsplannen goedgekeurd. De directeur stelt dat beeldveilen kosten bespaart en hogere marges oplevert voor telers. De veiling werkt aan betere productinformatie bij beeldveilen en kijkt of bloemen en planten toch beter kunnen worden bekeken voordat ze voor de klok komen.

FloraHolland was niet bereikbaar voor commentaar op de vraag naar een extra algemene ledenvergadering. De bloemenveiling telt ongeveer 3.670 leden en heeft een jaaromzet van 4,6 miljard euro.

Bekijk meer over:

Marktprijzen