Vleesfraudes+be%C3%AFnvloeden+koopgedrag+niet
© Twan Wiermans

Vleesfraudes beïnvloeden koopgedrag niet

De vleesschandalen in het recente verleden hebben geen invloed op het aankoopgedrag van consumenten. Op keurmerken wordt weinig gelet en de kiloknaller blijft onverminderd populair.

Uit onderzoek van Multiscope onder duizend Nederlanders blijkt dat 82 procent zijn aankoopgedrag niet heeft aangepast. Toch zegt 43 procent minder vertrouwen te hebben in vleesverwerkers.

Vleesfraudes

De vleesfraudes, zoals het paardenvleesschandaal of het mengen van bedorven vlees in consumptievlees, jaagt de consument ook niet massaal naar (keur)slager, scharrel- of biologische slager.

Consumenten kopen hun vlees het meest in de supermarkt (87 procent). Iets meer dan een kwart komt ook regelmatig bij de (keur)slager. Vlees van biologische slagers of winkels wordt een stuk minder vaak gekocht; slechts 6 procent koopt hier wel eens vlees.

Keurmerken

Hoewel de helft van het aantal consumenten denkt dat grote vleesverwerkers dierenwelzijn niet hoog in het vaandel hebben staan, vertaalt ook dit zich niet in het aankoopgedrag.

Smaak en prijs zijn de eerste aspecten waarop wordt gelet bij de aankoop van vlees. Slechts een derde van de consumenten let op een keurmerk of herkomst van vlees.

Slechts 15 procent is bewuster naar keurmerken gaan kijken naar aanleiding van de recente issues in de vleesindustrie.

Kiloknallers

Kiloknallers blijven, ondanks acties van onder andere Wakker Dier, populair. Twee derde van de ondervraagden geeft aan deze aanbiedingen niet altijd te laten liggen.
Toch denkt maar 6 procent dat bij de productie van vlees voor kiloknallers genoeg rekening wordt gehouden met het welzijn van dieren.

Weer

  • Dinsdag
    10° / 3°
    10 %
  • Woensdag
    9° / 3°
    10 %
  • Donderdag
    10° / 8°
    25 %
Meer weer