Vlees%2Enl+trekt+onderzoek+vlees+eten+in+twijfel
© Twan Wiermans

Vlees.nl trekt onderzoek vlees eten in twijfel

Er is geen signaal uit de markt dat consumenten hun aankoopgedrag rond vlees zouden aanpassen naar aanleiding van affaires met vlees.

Informatiebureau Vlees.nl reageert hiermee op berichten vanuit Natuur & Milieu als zou één op de vijf consument anders tegen vlees aankijken.

Vlees.nl wijst erop dat er op dit gebied al jarenlang flinke verschillen bestaan tussen wat mensen zeggen en wat ze doen (burger versus consument).

Gewenste antwoord

'In de beoordeling van de peiling lijkt Natuur & Milieu de factor van het geven van het gewenste antwoord niet voldoende te hebben gefilterd, bijvoorbeeld door te kijken wat er werkelijk is verkocht', zegt woordvoerder Dé van de Riet van Vlees.nl.

Gegevens over de vleesconsumptie wijzen er volgens hem op dat veel consumenten al enige tijd en ook meer dan ooit kiezen voor goedkopere producten. De druk op de huishoudportemonnee is ook de reden dat de totale verkoop iets terugloopt.

Vleesaankoop

'Bepalende factoren voor de vleesaankoop zijn smaak, prijs, koopkracht, aanbod van (betaalbare) alternatieven, behoefte aan variatie en het weer', somt Van de Riet op

Opmerkelijk is volgens hem dat uit het onderzoek ook blijkt dat 60 procent dol is op barbecueën, 40 procent dat liefst zo vaak mogelijk doet en voor bijna 80 procent geldt dat vlees daarbij hoort.

Weer

  • Donderdag
    21° / 7°
    10 %
  • Vrijdag
    20° / 9°
    30 %
  • Zaterdag
    18° / 9°
    30 %
Meer weer