China zwengelt wereldwijde vraag naar kaas aan

Volgens Rabobank zal China de komende jaren de 'groeimotor' van de wereldwijde productie en handel in kaas zijn. Ondanks dat het nu economisch minder gaat in China, verwachten marktanalisten van de bank dat de consumptie van kaas in het Aziatische land met ruim 1,4 miljard inwoners flink toeneemt. In 2022 lag de consumptie op 254.000 ton. In 2030 zal dat 495.000 ton zijn.

China+zwengelt+wereldwijde+vraag+naar+kaas+aan
© Monique Jansen

Chinese consumenten eten relatief weinig kaas, maar daar komt verandering in, verwacht Rabobank. Tussen 2012 en 2022 steeg de kaasconsumptie in het land jaarlijks gemiddeld met 16 procent. Tot 2030 zal dat gemiddeld 9 procent per jaar zijn. De kaasconsumptie per hoofd van de bevolking ligt in China op 0,2 kilo. Dat is flink lager dan in omringende landen. Zo ligt de kaasconsumptie in Japan op 2,5 kilo per jaar per inwoner en in Zuid-Korea op 3,7 kilo.

De kaasproductie in China zelf neemt flink toe, maar dat is niet voldoende om de stijgende vraag bij te benen. Daardoor liggen er volgens Rabobank kansen voor buitenlandse spelers op de Chinese kaasmarkt. Nederland is geen belangrijke kaasleverancier voor China. In 2023 waren de belangrijkste kaasexporteurs naar China Nieuw-Zeeland (60 procent), Australië (12 procent), de Verenigde Staten (6 procent), Italië (5 procent), Denemarken (5 procent) en Frankrijk (3 procent).



In de laatste jaren hebben de Verenigde Staten (VS) flink terrein verloren als exporteur van kaas naar China. In 2023 had de VS nog 23 procent van de export in handen. Nieuw-Zeeland is in dat gat gedoken en groeide in aandeel van 44 naar 60 procent in deze groeiende exportmarkt. Italië en Denemarken vergrootten ook hun exportaandeel.

De groei van de kaasconsumptie in China wordt aangezwengeld door de groei van het aantal fastfoodrestaurants, bakkerijen en theewinkels. Chinezen eten de meeste kaas buiten de deur. Ook de kaasverkoop in supermarkten neemt toe.


Investeringen

Rabobank ziet dat zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven investeren in kaasfabrieken en logistieke ketens. Dat gebeurt vooral in China zelf, maar ook in Nieuw-Zeeland en Australië. De Franse Bel Group verwierf een belang van 70 procent in het Chinese bedrijf Shandong Junjun Cheese. Het Chinese zuivelbedrijf Yili nam via zijn dochteronderneming Westland Milk Products de Nieuw-Zeelandse kaas- en boterfabriek Canary Foods over. Deze fabriek is een belangrijke leverancier voor Nieuw-Zeeland, Australië en Azië.

Hoewel de seinen voor groei in China op groen staan, zijn er nog onzekerheden over de economische situatie in China. Dat brengt risico's voor bedrijven die willen investeren in de Chinese kaasmarkt met zich mee. Kaas is een luxeproduct in China en dus gevoelig voor prijs- en koopkrachtontwikkeling. Daarnaast wordt de binnenlandse kaasproductie flink aangejaagd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    18° / 5°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    45 %
  • Woensdag
    23° / 11°
    60 %
Meer weer