Rooien en inschuren op Potato Europe

Twaalf aardappelrooiers en vijf inschuurlijnen trokken dit jaar ruim 10.000 bezoekers naar de Potato Europe die deze editie in het Belgische Kain werd gehouden. Meer kwaliteit door slimme technieken en werkgangen combineren was het speerpunt op deze beurs over aardappelen. Ook was er veel aandacht voor onkruidbestrijding en optisch sorteren.

Rooien+en+inschuren+op+Potato+Europe
© Frits Huiden

Potato Europe werd dit jaar werd gehouden op vrij droge grond onder de brandende zon in het Belgische Kain bij Doornik. Voorafgaande regen maakte de grond geschikt voor twaalf rooiers om net werk te leveren op zo’n 24 hectare aardappelland. Vijf inschuurlijnen verderop werkten de piepers vervolgens gereinigd en gesorteerd in gereed staande vrachtauto’s.

Van de rassen Challenger en Fontaine werd gemiddeld meer dan 50 ton per hectare gerooid. Op de buitenbeurs, die zich volledig richt op aardappeltechniek, was de gehele keten aan het werk te zien.

Onder de 208 exposanten waren het vooral bekende merken die hun noviteiten toonden bij aardappelrooiers, poottechniek, loofdoding, onkruidbestrijding en inschuurlijnen. Opvallend was het grote aantal optische sorteerders die vooral gebruikt worden in de verwerkende industrie.


Hydraulische aandrijving rooimatten

Grimme demonstreerde in het veld de nieuwe generatie van de EVO 280. De tweerijige getrokken verstekrooier met acht tons bunker kreeg een volledig hydraulische aandrijving van zowel de optionele graafmat, als ook alle zeefbanden en de loofdoorvalmat.

Doordat de aandrijving niet meer mechanisch is, werken de matten van de EVO 280 onafhankelijk van het aftakastoerental van de trekker. Daarmee kunnen ze traploos in snelheid gevarieerd worden. Bij wisselende omstandigheden is zo altijd de optimale reiniging te vinden bij maximale capaciteit. In het geval van een verstopping kan een mat ook worden teruggedraaid.


Door traploze instelling van de rooimatten kan de Grimme EVO 280 beter inspelen op wisselende omstandigheden.
Door traploze instelling van de rooimatten kan de Grimme EVO 280 beter inspelen op wisselende omstandigheden. © Frits Huiden

De snelheid van de matten is voortaan in kilometers per uur aangegeven zodat de chauffeur deze makkelijk kan aanpassen aan de rijsnelheid van de trekker. Tussen de tweede zeefband en de loofdoorvalmat kan een snelheidsverschil van 30 procent ingesteld worden. Eventuele verliezen worden beperkt door een grotere overlap tussen de eerste en tweede zeefband en de opvolgende reiniger.


Automatische snelheidsaanpassing

Op de Grimme Evo 280 is ook lastafhankelijke automatiek te krijgen zoals het Speedtronic-Web en Speedtronic-Sep voor alle zeefbandsnelheden. De snelheden van de matten passen zich dan aan de belasting aan zonder tussenkomst van de chauffeur.

Voor minder ophoping van loof in de rooier en een lager eigengewicht is de geometrie van het zeefkanaal aangepast. Optioneel is er voortaan ook hydraulische wielaandrijving te krijgen en een 7,5 tons non-stop bunker.


Ook Ropa komt met een getrokken aardappelrooier met hydraulische aandrijving.
Ook Ropa komt met een getrokken aardappelrooier met hydraulische aandrijving. © Frits Huiden

Fabrikant Ropa bouwde ook een volledig hydraulisch aangedreven tweerijige getrokken rooier. De Keiler 2 RK22 zal op de Agritechnica te zien zijn.


Franse rooier

Niet helemaal nieuw maar wel opvallend, want nog amper te zien in Nederland, was de donkergroene rooier van de Franse fabrikant Pouchain. De zelfrijdende vierrijer is voorzien van een 12,7 liter Stage V Volvo-motor met een vermogen van 510 pk. De chauffeur zetelt in een Claas-cabine.


De groene rooier van de Franse fabrikant Pouchain is zelden te zien in Nederland.
De groene rooier van de Franse fabrikant Pouchain is zelden te zien in Nederland. © Frits Huiden

De rooier is te krijgen voor aardappelen op rijenafstand van 75 en 90 centimeter. Bediening gaat via de CMotion joystick van Claas. De rooier heeft een bunkerinhoud van 16,5 kuub of 10 ton product.


Pootmachine combineert werkgangen

Dewulf pakte uit met de nieuwe Certa 40 Integral vierrijige bekerpootmachine. Deze combineert een grondbewerking met frees, het poten en het aanaarden in één werkgang. Onder de machine staan negen wielen die zorgen voor de diepteregeling. De wielen dragen ook het geheel met 3,5 tons bunker.


De pootmachine van Dewulf pakt freest, poot en aard aan in één werkgang.
De pootmachine van Dewulf pakt freest, poot en aard aan in één werkgang. © Frits Huiden

De frees heeft de SC300 Compact-versie als basis waarbij de rotoras dikkere flensen kreeg. Op de achterklep zit een hoeksensor die de dieptecilinders van de negen loopwielen aanstuurt. Elk pootelement – met CP-elementen als basis – wordt onafhankelijk hydraulisch aangedreven en heeft optioneel een weegcel.

Tot slot volgen de aanaardschijven met een diameter van 410 millimeter die de ruggen verder opbouwen en waarvan de druk vanaf de zijkanten eenvoudig instelbaar is.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    6° / 1°
    60 %
  • Zondag
    9° / 4°
    30 %
  • Maandag
    11° / 8°
    5 %
Meer weer