Arla Foods kijkt met zorg naar ontwikkelingen op Chinese markt

De Chinese vraag naar zuivel, vooral naar poederproducten, blijft ver achter bij eerdere verwachtingen. De zuivelprijzen staan daardoor onder druk. Volgens CEO Peder Tuborgh van de Deense zuivelcoöperatie Arla Foods is er sprake van een ongewone en ook onverwachte situatie. Dat zei hij dinsdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

Arla+Foods+kijkt+met+zorg+naar+ontwikkelingen+op+Chinese+markt
© Twan Wiermans

Ook voor Arla Foods is het een lastige periode. De winstprognose is voor 2023 naar beneden bijgesteld. In de eerste helft van 2023 behaalde de zuivelcoöperatie een nettowinst van 103 miljoen euro. Dat is 1,5 procent van de omzet. In de eerste helft van 2022 was dat nog 3 procent. Arla Foods heeft de omzetverwachtingen voor het hele jaar verlaagd naar 13,2 tot 13,7 miljard euro en verwacht een winst te behalen van 2,8 tot 3,0 procent van de omzet.

Het uitblijven van de Chinese vraag noemt Tuborgh actueel en Arla Foods blijft de ontwikkelingen dan ook nauwgezet volgen. Volgens hem merkt vooral het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra er veel van. Dat bedrijf kwam enkele weken geleden als eerste met nieuws over bijstelling van verwachtingen en de melkprijs.


'Als u mij een maand geleden had gevraagd hoe de markt ervoor staat, dan zou ik hebben gezegd dat de markt een nieuw evenwicht had gevonden. Maar in de laatste drie weken is de situatie veranderd. We mogen blij zijn als er nu een nieuw evenwicht ontstaat voor de komende zes maanden', zegt de CEO van Arla Foods.


Rest van de wereld

Hoewel de Chinese vraag en marktsituatie belangrijk zijn voor de internationale zuivelmarkt, ziet Tuborgh dat de vraag vanuit de rest van de wereld een stuk stabieler is. In Europa, Noord- en Zuid-Amerika ziet hij veel meer balans tussen vraag en aanbod. Maar consumenten zijn nog voorzichtig. De CEO van Arla Foods verwacht dat de effecten daarvan in de rest van 2023 nog merkbaar blijven.

De eerste helft van 2023 werden volgens de Arla-topman gedomineerd door aanhoudende inflatiedruk, dalende prijzen voor zuivelgrondstoffen en een verschuiving in het consumentengedrag. Consumenten kiezen steeds meer voor aanbiedingen en huismerken. De duurdere A-merken, waar Arla Foods ook een groot aandeel in heeft, laten consumenten vaker liggen.


Melkprijzen

Arla Foods wist het effect van de marktdynamiek naar eigen zeggen nog wel te verzachten voor de aangesloten melkveehouders. De gemiddelde prestatieprijs van Arla Foods lag in de eerste helft van 2023 op 49,7 cent per kilo melk. In de eerste helft van 2022 was dat 49,4 cent en in de eerste helft van 2021 38,2 cent. Vergeleken met de gemiddelde melkprijs voor het volledige jaar 2022 is de gemiddelde melkprijs in de eerste helft van 2023 gedaald met 5,4 cent per kilo melk.

De omzet van de Arla-groep lag in de eerste helft van 2023 met ruim 7 miljard euro 10,7 procent hoger dan in de eerste helft van 2022. De afzet van merkproducten liep met 6 procent terug. Dit had ook te maken met het afstoten van activiteiten in Rusland als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Arla Foods besloot daardoor zich terug te trekken uit de Russische markt. Zonder Rusland zou de daling in afzet van merkproducten 5,1 procent bedragen. Opvallend is dat er wel een stevige groei is van het merk Starbucks van Arla Foods. Daarvan werd wereldwijd 21,6 procent meer verkocht.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    17° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    60 %
  • Woensdag
    23° / 12°
    50 %
Meer weer