Verse kip bij Albert Heijn in oktober al met 1 ster Beter Leven

Alle verse kipproducten in het schap van Albert Heijn zijn per oktober al afkomstig van vleeskuikens gehouden volgens de criteria van het 1 ster Beter Leven-keurmerk. Dat is eerder dan de geplande 1 januari 2023.

Verse+kip+bij+Albert+Heijn+in+oktober+al+met+1+ster+Beter+Leven
© Monique van Loon

Albert Heijn heeft samen met de tweehonderd vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma de invoering kunnen vervroegen. Voor de kipvleeswaren, zoals gebraden kipfilet, grillworst en gerookte kip, is de supermarktketen recent al overgegaan naar vlees van 1 ster Beter Leven-vleeskuikens. Net als de verse ovenschotels. Alle pluimveevlees in de salades, diepvriesproducten en maaltijden/maaltijdsalades is in oktober voorzien van minimaal 1 ster.

Volgens een woordvoerder zijn alle pluimveehouders waar Albert Heijn exclusief mee samenwerkt in het Beter Voor-programma al klaar met de omschakeling naar 1 ster Beter Leven. Binnen het programma is veel aandacht voor dierenwelzijn: de kippen zijn van een langzaamgroeiend ras en hebben een overdekte uitloop.

Beter voor natuur en pluimveehouder

Het programma Beter voor Kip, Natuur & Boer heeft volgens Albert Heijn ook voordelen voor natuur en boer. De CO2-uitstoot wordt verminderd, met als doel in 2030 minimaal 15 procent minder CO2-uitstoot in vergelijking met 2018. Daarnaast is binnen het programma gezamenlijk met de pluimveehouders een gezond verdienmodel ontwikkeld, waarbij de basis een gezonde prijs voor elke boer in elk seizoen is.

De samenwerkingen met de pluimveehouders lopen volgens de woordvoerder al jaren en Albert Heijn gaat uit van een samenwerking voor onbepaalde tijd. 'Zo kunnen de pluimveehouders op een verantwoorde manier verduurzamen. De aanpassing van de huisvesting vraagt vaak om grote investeringen. Albert Heijn houdt daar rekening mee door in het Beter Voor-programma een toekomstperspectief te bieden voor de boer.'


Verdienvermogen

Met de Beter voor Natuur & Boer-programma's investeert Albert Heijn samen met duizend boeren en telers in de natuur, het verdienvermogen van boeren en telers en het dierenwelzijn van varkens, koeien en kippen. De klanten van de supermarktketen kunnen bewust kiezen voor de duurzamere keuze met het 'Beter voor Natuur & Boer' logo op producten in de winkel.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    9° / 7°
    70 %
  • Dinsdag
    8° / 6°
    20 %
  • Woensdag
    6° / 5°
    20 %
Meer weer