MOB legt zich niet neer bij stikstofuitspraak circuit Zandvoort
Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) gaat in hoger beroep bij de Raad van State tegen de rechterlijke uitspraak om de stikstofvergunning van het circuit in Zandvoort in stand te laten. Dat zegt jurist Valentijn Wösten van MOB in een reactie op de uitspraak van de bestuursrechter van de rechtbank in Haarlem.
De zaak, aangespannen door diverse natuurorganisaties, draait onder meer om de vraag of de stikstofuitstoot binnen de normen blijft. Volgens de milieuorganisatie klopt de gebruikte stikstofrekensom niet. MOB zegt dat het racen schade veroorzaakt aan de beschermde natuur rond het circuit.
'Dit gaat een hoger beroep worden bij de Raad van State en naar alle waarschijnlijkheid ook een verzoek om een voorlopige voorziening. Dat betekent dat we medio mei of juni een voorlopig oordeel hebben van de hoogste bestuursrechter, met het oog op de Formule 1 in september', zegt Wösten. 'Voorzitter Johan Vollenbroek van MOB roept nogmaals op elektrisch te gaan rijden en met de Formule 1 afscheid te nemen van een fossiel tijdperk.'
Niet meer uitstoot
De rechtbank stelt vast dat in de oude situatie het circuitterrein het hele jaar mocht worden gebruikt voor auto- en motorsportactiviteiten en andere grote evenementen, waaronder de Formule 1. Het organiseren van het evenement zal niet tot meer uitstoot van stikstof leiden, redeneert de bestuursrechter.
Wösten: 'Hier is iets gruwelijk mis. We hebben de rechtbank zojuist horen zeggen dat de stikstofberekening niet relevant is. Maar waarom heeft de rechtbank dan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (Stab) aan het werk gezet? Dat zijn onafhankelijke milieu-ingenieurs van de rechtbank die in dit geval stikstofrekensommen kunnen nalopen. Dat hebben ze ook gedaan en dat kost veel publiek geld. Dat doe je alleen als het een rol speelt in het oordeel van de rechtbank.'
Volgens de jurist klopt er iets niet. 'Er is iets raars aan de hand, omdat ze de Stab hebben ingeschakeld en aan de andere kant zeggen dat de rekensommen niet relevant zijn. Nog ernstiger is dat de rechtbank zegt dat de oorspronkelijke onderliggende vergunning alles toestond. Dan zou er strikt genomen genoeg stikstofruimte zijn om Tata Steel en Schiphol onder deze vergunning te brengen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 7619
2015, € 59.500
-
Kubota Zitmaaier / tuintrekker GR2100 (LH) #30780
Gebruikt, € 8.500
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #27440
Gebruikt, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5460 T3 Dyna-4
2011, P.O.A.
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zondag11° / 2°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %
-
Dinsdag10° / 0°20 %