Jumbo+vestigt+aandacht+op+Nederlands+product+met+%27van+Dichtbij%27
Nieuws
© Jumbo

Jumbo vestigt aandacht op Nederlands product met 'van Dichtbij'

Supermarktketen Jumbo zet huismerkproducten van Nederlandse bodem in de schijnwerpers met het label 'van Dichtbij'. Daarbij komen ook de betrokken boeren en tuinders voor het voetlicht. De producten liggen vanaf eind dit jaar in de schappen.

Met 'van Dichtbij' wil Jumbo inspelen op de vraag van klanten naar verse producten zoals eieren, groenten en fruit, vlees en zuivel uit Nederland. Bovendien zegt de supermarktketen met 'van Dichtbij' de breedgedragen trots op de mooie en lekkere producten van Nederlandse oorsprong te benadrukken.

De introductie van het 'van Dichtbij'-label op producten gebeurt stapsgewijs. Op verschillende manieren laat Jumbo de komende tijd klanten kennismaken met deze Nederlandse producten en de boeren en telers die deze producten op de markt brengen. 'Van Dichtbij' wordt vanaf 10 november geïntroduceerd in winkels, tv-commercials, magazine Hallo Jumbo en via de website van Jumbo. Komend jaar wordt de communicatie over 'van Dichtbij' verder uitgebreid.

Operationeel directeur Cees van Vliet van Jumbo (rechts op de foto) stelt dat ruim driekwart van het aanbod binnen aardappelen, groenten en fruit, zuivel, vlees en eieren van Nederlandse oorsprong is. 'We willen dat de komende tijd verder laten groeien. De aandacht die Nederlandse boeren en telers schenken aan versheid, smaak en duurzaamheid, maken we graag zichtbaar bij onze klanten. We zijn trots op hun enorme toewijding en vakmanschap en alle mooie, smaakvolle producten die dat oplevert.'


Waardecreatie in ketens

Het uitdragen van de trots op het werk en de producten van Nederlandse bodem is een uitkomst van de reeks tafelsessies die Jumbo rond de zomer heeft gehouden met boeren en telers. Bij deze tafelsessies waren landbouworganisaties nauw betrokken in het kader van het door LTO Nederland geïnitieerde project 'Waardecreatie in ketens'.

Alle deelnemers spraken toen de wens uit om Nederlandse producten meer in de schijnwerpers te zetten. Naast de introductie van 'van Dichtbij' beantwoordt Jumbo dit mooie streven met het plaatsen van borden bij boeren en tuinders door het hele land. De supermarktketen wil hiermee haar waardering voor en trots op de samenwerking met deze leveranciers uitstralen.


Nieuwe Standaard Kip

Pluimveehouders en vader en zoon Ruurd en Jesse Abma uit Groningen ontvingen als eerste een bord. Zij leveren sinds 2014 Nieuwe Standaard Kip aan Jumbo en bereiden zich nu voor op de overgang naar kip met het één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.

Jesse Abma: 'De directe samenwerking met Jumbo biedt ons zekerheid en stabiliteit, wat van belang is om te kunnen investeren in de toekomst. En Jumbo is op deze manier verzekerd van een constante toevoer kippenvlees van hoge kwaliteit. Samen staan we garant voor smaakvolle, diervriendelijkere producten van Nederlandse oorsprong, zodat klanten weten wat er op hun bord ligt.'


Korte ketens

Bij teler Compliment in het Noord-Brabantse Volkel werd het tweede bord in de grond geslagen. Peer Schraven van Compliment: 'We werken al meer dan vijftien jaar met Jumbo samen en telen én verpakken onder meer ijsbergsla, knolvenkel en bleekselderij voor Jumbo. Deze groenten worden sinds 2014 geteeld volgens het On the Way to PlanetProof-schema, in balans met mens, dier en milieu. Bovendien zorgt de korte keten tussen de oogst en het transport naar Jumbo voor een supervers product.'

Van Vliet vult aan: 'Jumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking. De introductie van het 'van Dichtbij'-label markeert deze ingeslagen route. Bovendien zetten we komende tijd in op de verdere verdieping van de relatie met onze boeren en telers om uitdagingen tijdig te signaleren en samen kansen te benutten.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    6° / 2°
    70 %
  • Vrijdag
    5° / 0°
    70 %
  • Zaterdag
    7° / 3°
    70 %
Meer weer