Geschillencommissie+voor+aanpak+oneerlijke+handelspraktijken
Nieuws
© Dirk Hol

Geschillencommissie voor aanpak oneerlijke handelspraktijken

Demissionair minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een geschillencommissie aangewezen die geschillen behandelt tussen een individuele voedselleverancier en afnemer. Deze geschillencommissie gaat 1 januari 2022 van start.

De geschillencommissie doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan daarbij een vergoeding toekennen voor de geleden schade. Denk bijvoorbeeld aan de misgelopen inkomsten door het onverwachts niet afnemen van een partij. De geschillencommissie is hiermee een laagdrempelige manier voor voedselleveranciers om tot een oplossing te komen bij een oneerlijke handelspraktijk, zoals deze in de wet is vastgelegd.

De geschillencommissie is een onderdeel van de maatregelen in het kader van de Wet oneerlijke handelspraktijken voor de landbouw- en voedselvoorzieningsketen. Deze wet treedt op 1 november in werking. Doel van de wet is om de onderhandelingspositie van boeren, tuinders en vissers tegenover grotere en geconcentreerde marktpartijen te versterken. Door deze wet kunnen voedselleveranciers bijvoorbeeld minder makkelijk onder druk worden gezet om kortingen te accepteren.


Maatregelenpakket

De Wet oneerlijke handelspraktijken voor de landbouw- en voedselvoorzieningsketen is onderdeel van het maatregelenpakket aangekondigd in het regeerakkoord om de positie van de boer in de keten te versterken. Voorbeelden van handelspraktijken die vanaf nu zijn verboden: het op korte termijn annuleren van levering van bederfelijke producten door de afnemer, het te laat betalen van de leverancier door de afnemer of het eenzijdig wijzigen van de leveringsvoorwaarden door de afnemer, zoals volume, kwaliteitsnormen of prijzen.

Boeren, tuinders, maar ook vissers en andere leveranciers van landbouw- en voedingsproducten, zoals vleesverwerkers, zuivelfabrieken en groothandelaren die leveren aan detailhandel, hebben hiermee een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van vaak grote en geconcentreerde afnemers.


Het is voor voedselleveranciers mogelijk om zowel bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als bij de geschillencommissie melding te doen van een oneerlijke handelspraktijk. De behandeling van de melding is verschillend. De ACM, als handhavende partij, zal bij een melding onderzoeken of de afnemer de Wet oneerlijke handelspraktijken voor de landbouw- en voedselvoorzieningsketen overtreedt. Bij sprake van een overtreding kan de ACM de afnemer een boete opleggen.

Weer

  • Donderdag
    6° / 2°
    70 %
  • Vrijdag
    5° / 0°
    70 %
  • Zaterdag
    7° / 3°
    70 %
Meer weer