Reclameadviseur%3A+waar+blijven+slimme+spotjes+over+melk%3F
Nieuws
© Melk de Witte Motor

Reclameadviseur: waar blijven slimme spotjes over melk?

Consumenten moeten worden herinnerd aan hoe gezond melk is, zegt de Australische reclameadviseur Brent Wallace. 'Tegenwoordig zie je zelden serieuze melkpromoties.' Volgens hem zorgt dat ervoor dat het zuivelproduct bezwijkt onder de concurrentie van plantaardige alternatieven.

Door het ontbreken van een opwindende, populaire reclamecampagne over melk, geef je consumenten in feite toestemming om er niet meer aan te denken, aldus Wallace. Daardoor ziet het winkelend publiek melk als goedkoop en flauw. 'Terwijl er tegelijkertijd wel allemaal nieuwe, interessante alternatieven worden gemaakt van haver, chiazaden, cashewnoten, rijst, amandelen en sojabonen.'

Vanwege de hype rond deze dranken, vraagt de Australische zuivelsector zich af hoe de loyaliteit van de consument kan worden teruggewonnen. 'Wat is er ooit gebeurd met de slimme marketingcampagnes en gezonde berichten over melk?', schrijft de Australische site Farmonline.


Speels en grappig

Decennialang werd melk niet alleen erkend als een goede aanvulling van een gezond gezinsdieet, het product was ook de basis voor veel speelse, grappige marketingklassiekers. Veel bekende mensen werkten mee aan de reclames, denk aan Bill Clinton, Naomi Cambell, Harrison Ford en Whoopie Goldberg.

In Amerika zorgde melk – of beter gezegd de angst om zonder melk te komen – tussen 1993 en 2014 zelfs voor een van 's werelds meest iconische reclamecampagnes: 'Got milk?'



In de jaren tachtig werd melk ook in Nederland als hip en gezond in de markt gezet. Heel bekend was het reclamespotje van 'melk, de witte motor'. Daarin komt een blonde serveerster in een volle kroeg even op adem met een fris glas melk.



Volgens George Davey, algemeen directeur van de Australische Dairy Corporation, bevatten veel huidige zuivelreclames niet de goede toon. 'Er is te veel focus op koeien en boeren in groene weilanden. Daarmee verkoop je melk niet echt. Het drukt bij consumenten niet op de knoppen van emotioneel genot en voldoening.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    17° / 8°
    15 %
  • Zaterdag
    15° / 11°
    70 %
  • Zondag
    15° / 9°
    70 %
Meer weer