PlanetProof+vraagt+aandacht+bij+retail
Nieuws
© Twan Wiermans

PlanetProof vraagt aandacht bij retail

'De beste manier om boeren deel te laten nemen aan On the way to PlanetProof is door een meerprijs te bieden.' Dit zei deelnemer Bert den Haan maandag bij de opening van de eerste PlanetProof-week op zijn fruitteeltbedrijf in het Gelderse Kerk-Avezaath.

Voor PlanetProof was deze week ook veel aandacht bij supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Aldi. Het keurmerk is vier jaar geleden gelanceerd door Stichting Milieukeur (SMK).

'Het doel van deze actie is om consumenten aan te sporen een duurzamere keus te maken in de winkel', zegt communicatiemanager Wim Uljee van SMK. 'Om op te vallen, hebben we een reclamespotje gemaakt en proberen we aandacht te trekken via onze website en sociale media. Het logo kennen mensen al wel, maar vaak weten ze niet wat het keurmerk inhoudt.'


Volgens Den Haan moeten boeren het keurmerk het zien als een stukje loyaliteit naar de retail. 'Daarnaast vind ik dat telers moeten denken aan hun omgeving en dat ze trots mogen zijn op hun product en dit ook mogen uitdragen naar de maatschappij', stelt hij. 'Tuinders krijgen geen meerprijs voor de extra inspanningen, maar de kosten worden wel gecompenseerd.'

Belangrijke maatregelen om te voldoen aan de eisen van PlanetProof hebben vooral te maken met het beperken van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Biodiversiteitsmaatregelen zijn ook van belang.

'PlanetProof werkt volgens het bonus-malussysteem', legt Den Haan uit. 'Dit betekent dat je bijvoorbeeld bloemenstroken kunt inzaaien ter compensatie, zodat je chemische middelen kunt gebruiken als dat echt nodig is.'


Drie belangrijke woorden

De Betuwse fruitteler benadrukt dat drie woorden belangrijk zijn om als boer of tuinder aan de eisen te kunnen voldoen: 'De maatregelen moeten haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar zijn. SMK moet de eisen niet nog scherper zetten.'

Den Haan gebruikt op zijn bedrijf minder onkruidmiddelen, een spuit met variabele luchtondersteuning, dierlijke mest en fertigatie. Hij zaait ook akkerranden in. Verder hangen er nestkastjes en heeft hij feromoonvallen tegen fruitmotten uitgezet. Met mechanische onkruidbestrijding bespaart de ondernemer een van de vier bespuitingen per jaar.

Tot slot heeft Den Haan nog een boodschap voor de retail: 'Ik mis de trots bij jullie op het Nederlandse product. Ook zou ik meer waardering en het liefst een meerprijs voor de telers willen. On the way to PlanetProof is ook On the way to the Portemonnee.'

Bekijk meer over: