Harm+en+Mathilde+Nieuwenhuis%3A+%27Consument+geeft+ons+energie%27
Reportage
© André Weima

Harm en Mathilde Nieuwenhuis: 'Consument geeft ons energie'

Veehouders Harm en Mathilde Nieuwenhuis uit Uffelte stopten in 2017 met melken en verkochten het grootste deel van hun land. De afgelopen twee jaar maakten ze een doorstart met onder andere een boerderijwinkel.

Harm en Mathilde Nieuwenhuis hadden het rond 2017 best goed voor elkaar. Een bedrijf even buiten het Drentse Uffelte, twee opgroeiende zoons, 184 melkkoeien en 120 hectare grond voor de voederwinning. In 2012 werd nog een ligboxenstal bijgebouwd met in totaal genoeg ruimte voor 200 melkkoeien en 140 stuks jongvee met een NB-wetvergunning omdat het bedrijf pal aan natuurgebied Holtingerveld ligt.

'Ik ben boer geworden uit passie, maar ik dacht: als je 44 bent, kun je nog wat nieuws gaan doen', zegt Harm Nieuwenhuis. Hij is er open over: hij raakte gefrustreerd door de telkens veranderende regelgeving, toen de fosfaatmaatregelen, maar ook door opmerkingen van buurtbewoners.


Kwaliteit voor kwantiteit

'Kwaliteit voor kwantiteit is ons devies. We hadden ons best gedaan om het bedrijf diervriendelijk en naar alle maatschappelijke wensen in te richten met ruime comfortabele ligplaatsen voor de koeien. Met 1,8 GVE per hectare was de bedrijfsvoering extensief. Toch krijg je nog opmerkingen dat je te groot bent als je een nieuwe stal neerzet. We moesten ook terug in dieraantallen. Ik had er toen genoeg van. Ik kan best tegen kritiek, maar je moet het wel eerlijk spelen.'

We hebben de knoop doorgehakt en gezegd: we zien wel waar we uitkomen

Mathilde Nieuwenhuis, Boerderijwinkel Nieuwenhuis in Uffelte

Voor de bank hoefden de veehouders het bedrijf niet te verkopen. Met het afstoten van vijftien tot twintig koeien waren de fosfaatmaatregelen goed op te vangen. Toch zetten ze een makelaar aan het werk en kochten ze alvast een huis in het dorp. 'Uiteindelijk kon ik toch geen afscheid nemen van de boerderij. Die is immers al 120 jaar in de familie.'

Een groot deel van het land werd wel verkocht, het vee ging de deur uit. Sindsdien boeren de ondernemers op 20 hectare gras- en maisland en houden ze sinds 2019 zestig stuks jongvee voor het vlees. Ook verhuren ze de machines, het huis in het dorp en zelfs de mestkelders. Daarnaast werkt Harm Nieuwenhuis als zzp'er buitenshuis. 'Je doet een deur dicht en andere deuren gaan weer open. Als de wil er is, komt het altijd wel weer goed', stelt hij vast.


Boerderijwinkel

Vorig jaar zijn Harm en Mathilde Nieuwenhuis een boerderijwinkel gestart. Sleutelmoment daarvoor waren de trekkeracties waar Harm Nieuwenhuis in 2019 aan deelnam. 'Je staat daar dan 's ochtends met een stoet trekkers ergens in een straat in Den Haag, niemand kan er meer door en ik verwachtte het ergste. Maar wat gebeurt er: we kregen juist allerlei steunbetuigingen van mensen die eigenlijk naar hun werk wilden. Dat deed mij goed.'

Als het publiek de boeren zo hoog heeft zitten, dan is er toch nog hoop, stellen de ondernemers vast. Dan liever direct contact met de consument in plaats van afhankelijk zijn van de luimen van de overheid. 'Een overheid die 'groen' nastreeft en 'rood staan' als uitwerking heeft', omschrijft Harm Nieuwenhuis het. Hun oplossing: zelf eerlijk voedsel verkopen uit de buurt tegen een eerlijke prijs voor de producent. Mathilde Nieuwenhuis. 'We hebben de knoop doorgehakt en gezegd: we zien wel waar we uitkomen.'


Gebrek aan kennis

Mathilde en Harm Nieuwenhuis stoorden zich al langer aan het gebrek aan kennis onder consumenten over hun voedsel. 'Supermarkten vertellen je daar nauwelijks iets over en de overheid al helemaal niet. Consumenten staan voor het schap en pakken lukraak Roemeens rundvlees.Of ze kopen wel bewust biologische komkommers, maar realiseren zich niet dat die helemaal uit Spanje moeten komen. Bij ons komt al het rundvlees van het eigen bedrijf, het varkensvlees uit Pesse en de groenten, zuivel en eieren komen van producenten die vaak een paar kilometer verderop zitten. Kortom, een lagere footprint op het milieu en dat vertellen we de consument.'

De ondernemers zien de supermarkt niet als concurrent. 'Ja, een winkel is investeren, maar we krijgen er veel energie van. We hebben ons eigen verhaal en we kunnen mensen wat meegeven over onze voedselproductie', zegt Mathilde Nieuwenhuis. Harm Nieuwenhuis: 'We leggen uit hoe de markt in elkaar zit. Dat doen de supermarkten en ook de politiek niet.'


Wisselwerking

Hun boerderijwinkel draait goed. Van één runderkarkas in de maand steeg de omzet al snel naar drie stuks. 'Onze klanten kiezen voor weet wat je eet', stelt Harm Nieuwenhuis vast. Er zit ook wisselwerking in, zegt Mathilde Nieuwenhuis. 'Een klant vroeg ons laatst om picanha voor op de barbecue. Daar hadden wij nog nooit van gehoord, maar het is dus het staartstuk dat bij ons tot bieflap wordt gesneden. Dan bied je dat voortaan ook aan. Zo leer je van elkaar.'

Harm Nieuwenhuis: 'Klanten geven ons bovenal veel positieve energie. Dat is iets wat we missen bij onze overheid. We hebben nu meerdere takken onder het bedrijf en we kunnen altijd weer gaan melken.'


Holtingerveld wordt aangepakt

Enkele van de belangrijkste heischrale graslanden van Nederland zijn te vinden in het Natura 2000-gebied Holtingerveld aan de rand van Uffelte. Provincie Drenthe zet in op herstel van bestaand heischraal grasland door kleinschalig herstel (greppels dichten, plaggen, opslag verwijderen) en uitbreiding door de herinrichting van voormalige landbouwgronden. Bovendien wordt de waterhuishouding aangepast.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zondag
    21° / 12°
    20 %
  • Maandag
    18° / 11°
    20 %
Meer weer