Heische Hoeve wil de Rituals van de streekproducten worden

Naast boetiekjes, bruine cafés en grote winkelketens, kun je voortaan ook in de Bossche binnenstad terecht voor boerderijdelicatessen van de Heische Hoeve. 'Niemand komt spontaan naar Loosbroek, dus dan komen wij maar naar de mensen toe.'

Heische+Hoeve+wil+de+Rituals+van+de+streekproducten+worden
© Jasper Schel

De gloednieuwe boerderijwinkel in de Ridderstraat, een van de smalle zuidelijke zijstraatjes van de Markt in het Noord-Brabantse Den Bosch, is gevestigd in een oude paardenslagerij. De betegelde ruimten aan de achterzijde van het pand, inclusief bloedgoten, rookkast en koeling, zijn nog intact.

Het eeuwenoude pand ligt naast feestcafé Lalalaa en pal tegenover de nostalgische snoepwinkel TumTum. 'Daar staan in het weekend de mensen in de rij voor de deur', wijst Dennis Hurkmans naar zijn overburen. 'Dan staan ze dus ook stil voor onze etalage en er komen altijd weleens mensen binnen kijken. Hoeven we niets voor te doen.'


Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door De Heische Hoeve (@deheischehoeve)

Als dit lukt, laten we het niet bij deze ene winkel

Dennis Hurkmans, eigenaar van de Heische Hoeve

Dat je bij de Heische Hoeve terechtkunt voor van alles en nog wat, is in Loosbroek en wijde omgeving allang bekend. Of het nou om de groepsaccommodatie, actieve teamuitjes, feesten of zelfgebrouwen BUS-whisky gaat. Een boerderijwinkel was er ook al, met in de schappen veel producten van eigen bodem.

Maar een boerderijwinkel middenin een grote stad, dat ontbrak nog aan het cv van het Loosbroekse bedrijf. De dag na kerstmis 2020 kwamen Hurkmans en Ezra Leeger op het idee om dat maar eens te gaan proberen. Op 6 januari tekenden ze het huurcontract en drie maanden later was de winkel al open.


'Weinig kaas gegeten van retail'

Het ondernemersechtpaar laat er vaak geen gras over groeien als het zaadje in hun hoofd eenmaal is geplant. 'Natuurlijk is het een gok, want wij hebben van de retail ook maar weinig kaas gegeten', zegt Hurkmans. 'Ik ga ook echt niet op de winkel passen. Nu wisselen onze werknemers van de locatie in Loosbroek elkaar nog om beurten af om hier in de winkel te staan. Vinden ze ook leuk. Maar we willen iemand aannemen die dit gaat runnen.'

Degene die de winkel uiteindelijk gaat runnen, moet snel zien wat wel of juist niet werkt, geeft Hurkmans aan. 'Komt meerdere keren per week de vraag van klanten of we dit en dat hebben en ligt het niet in de winkel, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Wij zorgen er dan wel voor dat het heel snel in de schappen ligt.'


Steeds drukker in winkel

Ruim drie maanden zijn ze nu open. En hoewel het bezoekersaantal van de Bossche binnenstad nog lang niet op het peil is van voor de corona-uitbraak, draaien ze geen verlies. 'We kunnen er de huur en het personeel van betalen. Je ziet het wel steeds drukker worden. Het huurcontract loopt nog anderhalf jaar door. Voor die tijd moet het een succes worden. Dus of het gaat groeien of het wordt niks.'

En met groeien bedoelen ze dan ook echt groeien. Hurkmans: 'Als dit lukt, laten we het niet bij deze ene winkel. Denk aan steden als Nijmegen, Utrecht, Maastricht of Breda. Daar willen we zijn met onze producten. Je moet een 'big, hairy goal' hebben. We willen de Rituals van de streekproducten worden. Alles zelf geproduceerd en onder eigen merk uitsluitend in de eigen winkels verkocht.'

Waar Hurkmans zich stort op de marketing en het regelwerk rondom de productie en afstemming met het aanbod, is de kracht van Leeger de productontwikkeling. 'Ik bedenk nieuwe producten en productlijnen. We zijn nu ook bezig met de aanplant van een voedselbos waarin de verschillende plantensoorten en bomen dienend aan elkaar zijn. Daar komen volgend jaar een hoop mooie producten vanaf waar we iets mee kunnen.'


'Hartstikke kapotgevroren'

Het stel wil vooral in de plantaardige hoek groeien. 'Ook de olijfolie willen we zelf maken', zegt Hurkmans. 'We hebben vorig jaar de eerste olijfbomen geplant, maar met die Elfstedenwinter van dit jaar zijn ze hartstikke kapotgevroren. Maakt niet uit, niet alles lukt in één keer. We hebben alweer nieuwe, wat robuustere boompjes geplant.'

De boerderijwinkel is overigens niet de enige nieuwe tak aan de almaar groeiende boom. In de coronaperiode is de Heische Hoeve ook een minicamping, restaurant, koffiebranderij en voedselbos rijker geworden. Het tekent de ondernemerszin van de twee ondernemers. Niets wordt bij voorbaat bestempeld als onmogelijk en als het even kan, doen ze het zelf.


Prijszetter in plaats van prijsnemer

Hurkmans: 'Veel boeren zijn opgevoed om te specialiseren en aan schaalvergroting te doen om de kostprijs te drukken. Daarom zijn ze vaak prijsnemer en dicteert de markt de prijs. Wij willen prijszetter zijn en de regie houden over hoe, waar en voor welke prijs ons product wordt verkocht.'

Toch noemt Hurkmans zichzelf nog wel boer. 'Dat vind ik een geuzennaam. Die naam ademt ambacht en vakmanschap. Ik ben boer met misschien iets meer ondernemersbloed. Ik weet van heel veel een heel klein beetje.'


Assortiment van eigen bodem en een beetje van elders

Het assortiment in de Bossche winkel van de Heische Hoeve bestaat volgens Ezra Leeger voor 90 procent uit producten die afkomstig zijn van de eigen boerderij in Loosbroek. Van mosterd tot courgettejam en van kersenazijn tot chutney. Leeger wil de productlijn van eigen bodem nog verder uitbreiden met een voedselbos en olijfboomgaard. De wijnen zijn stuk voor stuk afkomstig van telers uit Nederland of van Nederlandse wijnboeren die in het buitenland produceren. De zuivellijn betrekken ze van Boer in Natuur, het melkveebedrijf van Wilco de Zeeuw in het Noord-Brabantse Slabroek. Ook de droge worsten komen niet uit Loosbroek.


Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer