Kalter+Aardbeien+blijft+roer+omgooien
Reportage
© Freddy Schinkel

Kalter Aardbeien blijft roer omgooien

Richard en Annet Kalter uit IJsselmuiden zoeken opvolgers voor hun bedrijf, waarvan de omzet uit de aardbeienkwekerij en winkel elkaar in balans houden. Dankzij hun improvisatietalent heeft het echtpaar een succesvol jaar achter de rug.

'Wat ik het meest zal missen is de samenwerking met ons fijne team', zegt Annet Kalter van Kalter Aardbeien in het Overijsselse IJsselmuiden. Het bedrijf staat te koop vanwege de ziekte van haar man Richard Kalter. Dat betekent niet dat het echtpaar het bijltje erbij neer heeft gegooid. Integendeel, de ondernemers zijn volop aan de slag.

Kalter vertelt dat ze bij het begin van de coronacrisis in maart 2020 wel even in de rats hebben gezeten. Maar ze hebben uiteindelijk een succesvol jaar gehad en het kostte moeite om alle ballen in de lucht te houden.

De aardbeienkwekerij heeft een boerderijwinkel, zelfpluktuin, koffiehoek met binnen- en buitenterras, speeltuin en dierenweide. 'De horeca ging dicht en de rondleidingen gingen niet door, dus we moesten ons hele programma omgooien', legt Kalter uit.

Ik was weleens jaloers op mensen die alle tijd hadden om hun zolder op te ruimen

Annet Kalter, aardbeienteler in IJsselmuiden

Aardbeiendrive-in

'We hebben snel een provisorische aardbeiendrive-in opgezet, de winkel ingericht volgens de coronaregels en onze webshop geperfectioneerd omdat mensen ons steeds meer online begonnen te vinden', somt de teler op. 'Zo konden we meer bestellingen verwerken en meer pakketten versturen. Het was veel werk, maar het heeft ons ook veel nieuwe vaardigheden opgeleverd.'

Even waren de Kalters bang dat hun Poolse medewerkers het zouden laten afweten, maar die angst bleek ongegrond. En ook de dreigende brexit heeft geen roet in het eten gegooid. 'Eigenlijk zat alles mee. Het was een prachtig voorjaar en mensen met kinderen kwamen naar ons toe om aardbeien en aardbeienplanten te kopen.'


Dit jaar is er opnieuw een aardbeiendrive-in.
Dit jaar is er opnieuw een aardbeiendrive-in. © Freddy Schinkel

Uiteindelijk is het maar veertien dagen stil geweest. 'Soms was ik weleens jaloers op mensen die alle tijd hadden om hun zolder op te ruimen, terwijl wij het weekend voor de eerste lockdown waren verhuisd en na negen maanden nog tussen de dozen zaten', zegt Kalter.

Het echtpaar heeft in 1996 de witlofkwekerij van Richard Kalters ouders overgenomen. Omdat die op den duur niet rendabel was, zijn ze in 2002 verhuisd naar een glastuinbouwbedrijf in IJsselmuiden, waar ze aardbeien gingen kweken.


Verkassen

Vanwege woningbouw moesten de ondernemers in 2012 verkassen naar een andere locatie. 'Daar waren we niet blij mee, maar we hadden weinig keus. Het is allemaal goed uitgepakt, maar het heeft ons veel geld, energie en tijd gekost. De projectontwikkelaar ging bijvoorbeeld failliet en we kwamen terecht in ambtelijke procedures en uiteindelijk bij de Raad van State. Doordat we een duidelijk doel voor ogen hadden, hebben we het volgehouden.'

Een paar jaar geleden is het teeltsysteem omgegooid. 'Wij kweken aardbeien van half maart tot begin januari. Doordat de kas voortdurend vol stond, was het een uitdaging om spint, trips en wittevlieg onder de duim te houden', aldus Kalter. 'De ziektedruk werd steeds hoger en dat leidde tot frustratie, omdat je perfecte vruchten wil kweken.'


Aardbeienras Sonsation

Voor die tijd had de kwekerij al wat proefjes gedaan met het nieuwe ras Sonsation van Flevo Berry uit Ens. Ze besloten daar volledig op over te schakelen en daarnaast het aantal planten in een pot terug te brengen van vier naar twee. 'We zijn zo blij dat we dat hebben gedaan, want de teelt gaat nu bijna vanzelf', zegt de kweker.


In de winkel zijn veel producten uit de regio te koop.
In de winkel zijn veel producten uit de regio te koop. © Freddy Schinkel

'We hebben veel meer grote aardbeien en nauwelijks product van mindere kwaliteit. We werken vrijwel uitsluitend met biologische bestrijding, de plukkers gaan fluitend naar hun werk en onze personeelskosten zijn lager. Onderaan de streep houden we meer over.' De kwekerij is sinds 2015 aangesloten op aardwarmtenetwerk Greenhouse Geo Power Koekoekspolder. Sinds 2018 is het bedrijf qua elektriciteit bijna zelfvoorzienend, door zonnepanelen op het dak van de schuur.

De eerste aardbeien waren dit jaar een stuk later dan vorig jaar, vanwege het koude voorjaar. Terwijl er in maart al wel vraag was naar het fruit.




Actie voor KiKa

Kalter: 'We wilden de aandacht op sociale media graag vasthouden. Iemand in de buurt vertelde dat er dit jaar nog weinig acties waren voor KiKa, de stichting tegen kinderkanker. Op Facebook hebben we mensen toen opgeroepen om geld te doneren. Voor iedere 250 euro gaven we een kist aardbeien aan het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. We hebben dik 6.500 euro opgehaald en het afleveren van de aardbeien was heel indrukwekkend.'

Kalter prijst zich gelukkig dat het aardbeienbedrijf zo breed is georiënteerd. 'We sluiten goed aan bij de trend om producten bij de boer te kopen en hebben in onze winkel ook lokaal geproduceerde jam, sappen, bier, vlees, kaas, bakproducten en nog veel meer. Wij zien altijd kansen en hebben inspiratie te over. Maar onze opvolgers hoeven natuurlijk geen tweede Richard en Annet te zijn.'


Poolse medewerkers wonen bij bedrijf

Kalter Aardbeien meet 1,7 hectare en is GlobalGAP-gecertificeerd. Met 50 procent omzet uit de kwekerij en 50 procent uit de winkel verdient het echtpaar een goede boterham. De kwekerij heeft zes Poolse medewerkers die in drie appartementen op het bedrijfsterrein wonen. De winkel heeft vijf parttimemedewerkers. Daarnaast werken in het seizoen tot dertig uitzendkrachten en scholieren in het bedrijf.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    22° / 13°
    50 %
  • Zondag
    26° / 15°
    30 %
  • Maandag
    26° / 15°
    50 %
Meer weer