Groencentrum+De+Batterijen+wil+wauwfactor+bieden
Reportage
© Vidiphoto

Groencentrum De Batterijen wil wauwfactor bieden

De Batterijen in Ochten is een van de grootste vruchtbomenkwekerijen van Nederland. Het bedrijf werkt grotendeels biologisch en profileert zich vooral met het groencentrum waar particulieren bij hun aankopen deskundig advies krijgen.

'Dit heb ik nooit eerder gezien!', roept een vrouw, terwijl ze met haar partner tussen de bomen, planten en heesters loopt die bij boomkwekerij De Batterijen in het Gelderse Ochten staan uitgestald. 'Wij komen van Terschelling en zijn verrast door de enorme keuze die we hier hebben.'

Het sluit aan bij wat operationeel manager Karel van de Kolk vertelt: 'Met ons groencentrum zijn wij uniek in Nederland. Wij bieden consumenten een wauwfactor, doordat wij de kracht van de natuur tonen met ons aanbod van fruitbomen, kleinfruit, laanbomen, heesters en vaste planten. We geven ook graag deskundig advies. Daarmee trekken we bezoekers vanuit Maastricht, Alkmaar en Groningen.'


Slogan

De slogan van de kwekerij is 'De Batterijen, waar ambacht, kennis en innovatie samenkomen'. 'Wij zijn ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid', zegt Van de Kolk. 'Daarom kweken we bijna volledig biologisch, hebben we zaaistroken en bloemenvelden om de biodiversiteit te bevorderen en natuurlijke vijanden te activeren en spelen we in op de vraag naar bomen en planten voor voedselbossen, permacultuur en pluktuinen in de steden. We werken met mensen die wat meer begeleiding nodig hebben. En we huren nu een aantal koks in die als zzp'er vanwege de coronacrisis thuiszaten.'

Vanwege de lockdown moeten we naast het reguliere werk meer improviseren

Karel van de Kolk, operationeel manager De Batterijen in Ochten

Het bedrijf werkt bewust niet met arbeidsmigranten, maar het werven van personeel is wel een zorgpunt. 'We hebben 24 mensen vast in dienst en huren vijf tot zes zzp'ers in', somt de manager op. 'Daarnaast werken we op de zaterdagen en tijdens de schoolvakanties met scholieren en studenten. Desondanks zijn voldoende 'handjes' ons grootste probleem. We werken samen met diverse scholen en zijn aangesloten bij Talentboom.'

Dat laatste is een initiatief van vakbonden, LTO-vakgroep Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen en Royal Anthos. De twee scholingsconsulenten van Talentboom richten zich in de boomkwekerijsector op het leren en ontwikkelen van medewerkers en zijinstromers.


Verdedigingslinie

De kwekerij is vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht op een perceel waarover een verdedigingslinie liep, ook wel 'De Batterijen' genoemd, en kweekte vooral fruitbomen voor Nederlandse fruittelers. In 2012 heeft directeur Erik Stuurbrink het bedrijf overgenomen, is het assortiment uitgebreid en heeft de handel naar het buitenland een vlucht genomen.


Het groencentrum trekt consumenten uit het hele land.
Het groencentrum trekt consumenten uit het hele land. © Vidiphoto

De Batterijen heeft nu drie takken: export, binnenlandse handel en het groencentrum met de webshop. De onderneming is een van Nederlands grootste vruchtbomenkwekerijen. 'We kweken zelf allerlei inheemse soorten appel-, peren-, pruimen- en kersenbomen en zachtfruit', legt Van de Kolk uit. 'Daarnaast kopen we niet-inheemse fruitbomen in waar vraag naar is, zoals perzik-, nectarine-, amandel- en kakibomen, evenals ons overige assortiment.'


Langer verkoopseizoen

Het verkoopseizoen liep vroeger van begin november tot eind april, maar tegenwoordig van september tot eind juni, onder andere door de teelt in potten in containervelden. In de zomermaanden vindt vooral het onderhoud aan de bomen plaats en het enten en oculeren.

'Dat doen we niet alleen met het reguliere pakket, maar ook met oude fruitrassen die we graag in stand willen houden, zoals de appel Lunterse Pippeling en de stoofpeer Avezaathse Kapel', zegt de manager. 'We leveren de bomen als laag-, middel- en hoogstambomen. De vraag naar hoogstambomen neemt toe, onder andere door het project 'ErvenPlus' van Het Brabants Landschap dat de oude contouren weer terug wil brengen in het landschap.'


Tijdsblokken

De verkoop van de kwekerij verloopt voor een groot deel via het groencentrum, maar vanwege de lockdown is het een zorgelijke tijd, vindt de kweker. 'Bezoekers mogen nu op afspraak komen winkelen en kunnen tijdsblokken van een half uur reserveren. Bovendien kunnen consumenten die via de webshop hebben gekocht, hun bestelling hier ophalen. Daarnaast zijn er dan nog de leveringen aan hoveniers, exporteurs en tuincentra. Het is een hele logistieke operatie, die veel energie kost vanwege het improviseren en overleggen naast het reguliere werk. Maar we moeten wel, want dit is hét seizoen.'


Een half uur winkelen kan op afspraak.
Een half uur winkelen kan op afspraak. © Vidiphoto

Van de Kolk ziet de bezoekers van het groencentrum als ambassadeurs. 'Daarom zijn we ook actief op Facebook en Instagram, waarop we steeds meer volgers hebben. Met foto's proberen we onze ambachtelijkheid nog verder te benadrukken en onze kennis te verspreiden. Sinds kort zijn we ook aan het vloggen om zo nog meer op de beleving in te spelen waar consumenten naar op zoek zijn. We noemen geen omzetcijfers, maar we verheugen ons erop dat we weer open kunnen gaan en verder kunnen groeien. Dat moet wel geleidelijk vanwege de schaarste aan personeel.'


Honderdduizenden bomen en planten

De boomkwekerij van De Batterijen meet 40 hectare, het groencentrum 4 hectare. Het bedrijf is PlanetProof- en voor 10 procent van het assortiment Skal-gecertificeerd. Jaarlijks verkoopt het honderdduizenden bomen en planten, 35 tot 40 procent in het groencentrum, 15 tot 20 procent via de webshop, 30 procent gaat naar het Europese buitenland en de rest naar Nederlandse hoveniers en tuincentra.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    15° / 11°
    50 %
  • Donderdag
    16° / 10°
    20 %
  • Vrijdag
    17° / 11°
    70 %
Meer weer