Janine+Molenaar+is+actief+op+Facebook%2C+Instagram+en+TikTok
Achtergrond
© Dick Breddels

Janine Molenaar is actief op Facebook, Instagram en TikTok

Janine Molenaar is actief op Facebook, Instagram en sinds twee weken op TikTok. Gewoon omdat het leuk is, maar ze vindt het ook belangrijk om het leven in de varkensstal te laten zien.

Laagdrempelig noemt Molenaar de content die ze plaatst op sociale media. 'Ik heb geen schema. Bij mij werkt het zo dat ik in de stal loop, iets zie en denk: dat is leuk. Met de simpelste dingen haal je de hoogste score.' Ze noemt het opstrooien van de gang bij de zeugen of een pasgeboren big waarvan de staart draait als het rotorblad van een helikopter.

'Het boerenerf heeft zoveel moois. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze niet meer van het boerenleven weten. Op school leren ze dat niet.'


Zichtstal

Molenaar is de dochter van een melkveehouder en zit vier dagen in de week voor CRV langs de weg. Ze is ook de vriendin van Tim van der Mark van het Beemsterlant's Varken in het Noord-Hollandse Middenbeemster. Op het bedrijf is al jaren een zichtstal, waar mensen varkens kunnen komen kijken. Contact met de consument en transparant zijn zijn vanzelfsprekend. 'Je moet wat je doet kunnen uitleggen, anders ben je niet goed bezig.'

Het is belangrijk dat je ruimte geeft voor discussie en niet meteen in de verdediging schiet

Janine Molenaar, Beemsterlant's Varken in Middenbeemster


De meeste bezoekers van het Beemsterlant's Varken komen met een open houding. Alleen twee jaar geleden tijdens de stalbezetting in Boxtel was dat anders. 'Het is belangrijk dat je ruimte geeft voor discussie en niet meteen in de verdediging schiet, maar je moet het gesprek ook durven afkappen en aangeven dat je er met elkaar niet uitkomt.'


Wedervraag

Als mensen kritische vragen stellen, stelt Molenaar weleens een wedervraag: hoe zou jij het doen en waarom? 'Je krijgt dan een ander gesprek.' Die open houding leidt de laatste tijd op sociale media steeds vaker tot chats met vragen, maar ook met complimenten. Slechts een enkele keer werd een reactie gepost waar de honden geen brood van lusten.

Inmiddels is ook Van der Mark aangeschoven. De avondzon meepakkend, buiten op het terras dat is gemaakt van kunststof stalroosters. 'Het is eigenlijk best gek dat je als varkenshouder precies weet hoe het zit en waarom je de dingen doet zoals je ze doet en je je toch aangevallen voelt door mensen die niet beter weten', zegt hij.


Kritische houding

'Een kritische houding omdat je varkenshouder bent of in die sector werkt, wordt vaak opgevat als een persoonlijke belediging. Dat moet je loslaten', vult Molenaar aan. 'Wanneer ik met iemand uit een andere branche praat, weet ik ook niet wat er allemaal bij zijn werk komt kijken.'

Feit is wel dat de gemiddelde Nederlander historisch perspectief mist, stelt Molenaar. Dat het landbouwbeleid tot voor kort was gestoeld op de plannen van voormalig landbouwminister Sicco Mansholt en ontstonden na de Tweede Wereldoorlog met de Hongerwinter nog vers in het geheugen. Of het gegeven dat Nederland voor een groot deel bestaat uit een delta die bij uitstek geschikt is voor grasland en varkens niet voor niets vaak te vinden zijn op de schrale zandgronden. 'Kijk naar de Beemster waar wij boer zijn. Vroeger was dit de voedselkamer van Amsterdam.'



Bovendien is er geen land dat zelfvoorzienend is, stelt Molenaar. 'Wij telen geen avocado's, amandelen of katoen. En het merendeel van onze kleding wordt tegenwoordig in Azië gemaakt. Ken je de historie, dan kun je de toekomst veranderen.'


Sociaal ondernemerschap

Facebook, Instagram en sinds kort ook TikTok vallen voor Molenaar onder de noemer 'sociaal ondernemerschap'. Als het aan haar ligt, pakken veel meer ondernemers in de agrarische sector dat op. Ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. 'Als je het maar bijhoudt. Niets is saaier dan een account waarop al tijden niets is geplaatst.'

Bij Molenaar zijn sociale media voor de 'loze' momenten. Maar al die momenten bij elkaar opgeteld komt ze toch gauw op een uurtje of vier in de week. Afgelopen winter volgde zij vanuit het netwerk sector-pr waar ze in zit vanuit de zichtstallen een training sociale media bij Wija Koers.


Daar werd Molenaar zich vooral bewust van hoe het werkt met algoritmes. Dat je daarmee kunt sturen, zodat de juiste persoon op het juiste moment je content onder ogen krijgt. 'Op sociale media schrijf ik niet voor collega's, maar voor burgers. Die zijn voor het Beemsterlant's Varken belangrijk. Eerder was ik helemaal niet bezig met hashtags en trending topics zoals '#Pasen en #eierenzoeken. Nu wel.'


Beemsterlant's Varken

Het Beemsterlant's Varken van familie Van der Mark is een halfgesloten bedrijf in Middenbeemster met 230 zeugen en 830 vleesvarkens. De familie zit volop in ontwikkeling naar een toekomstbestendig bestaan. Het Beemsterlant's Varken werd in 2004 gelanceerd als streekproduct. Al het varkensvlees wordt afgezet in de regio. Door de zichtstal is er veel contact met klanten en andere belangstellenden.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    14° / 2°
    20 %
  • Maandag
    15° / 4°
    30 %
  • Dinsdag
    16° / 3°
    30 %
Meer weer